Ez azt jelenti, hogy első alkalommal idén ősztől egy, a PISA-felmérésben érintett 15 éves középiskolásnak a globális kompetenciával kapcsolatban például arról kell majd számot adnia, hogy
- hogyan kezeli a médiából ráömlő információ- és híráradatot
- meg tudja-e különböztetni a valódi híreket az álhírektől
- tisztában van-e a globális felmelegedés vagy az idegengyűlölet veszélyeivel
- megérteti-e magát és képes-e együtt dolgozni egy más országból, kultúrából vagy vallási környezetből érkező emberrel
- fontos-e számára az emberi méltóság és a sokféleség tisztelete.
„E számokban nehezen kifejezhető képességek és kompetenciák mérése azért fontos, mert a 21. század globalizált és digitális gazdaságában ezek a képességek már jelentős mértékben befolyásolják a fiatalok munkavállalásának sikerességét és ezáltal egész szakmai pályafutásukat, jövőbeli életszínvonalukat. A mai fiataloknak ezért a következő évtizedekben olyan új tudásra és készségekre is szükségük lesz, amelyeket a klasszikus tantárgyak keretei között már nem tudnak elsajátítani”
– jelentette ki az InfoRádiónak Vajda Ágnes, a középiskolások globális kompetenciáját fejlesztő diákcsere-szervezet, az AFS Magyarország Nemzetközi Csereprogram Alapítvány nemzeti igazgatója.