Rossz hír az autósoknak: tartósan drága lesz az üzemanyag jövőre

Rossz hír az autósoknak: tartósan drága lesz az üzemanyag jövőre

Az adó emelésével a magyar törvényhozás az uniós jogszabályokat követi le.

A jövő évtől jelentősen megnő az üzemanyag-kiskereskedők által fizetendő adó az energiahatékonysági kötelezettségi rendszerre (EKR) vonatkozó törvény társadalmi egyeztetésen lévő módosításának hatályba lépésével. Emiatt drágul az üzemanyag is, mégpedig tartósan – írta meg a Világgazdaság.

Az adó révén azt az uniós célt kell elérni, hogy a 2018-as állapothoz képest 2030-ra 32,4 százalékkal csökkenjen az uniós tagországok energiafelhasználása – mondta a lapnak Egri Gábor, a Független Benzinkutak Szövetségének (FBSZ) elnöke. Szerinte azonban a jogszabály nem végpontokat fog meg, vagyis nem az energiatermelőket és a -felhasználókat, amelyeknek valóban vannak eszközeik az energiafelhasználásuk csökkentésére és erősen érdekeltek is benne.

Egri Gábor úgy véli, állami feladat lenne az olyan átfogó energiahatékonysági, egyben gazdaságélénkítő hatású programok indítása, amelyek révén teljesíthető az uniós elvárás. Ehelyett a jövő évtől a benzinkutasoknak a 2023-as eladásaik után jóval nagyobb adót kellene fizetniük a törvényben eddig szereplőnél.

Megemlítik, az FBSZ korábbi közleménye szerint

🔴a törvény 2019-es életbe lépésekor az adó literenként 1,05 forint volt,

🔴most 11 forint,

🔴de a fizetési kötelezettség most tervezett megemelésével a 2023-as forgalom után, literenként, már 17,45 forintot,

🔴a 2027-es után pedig 32,6 forintot kellene majd fizetni.

Mivel a jogszabály a tárgyévet megelőző év előtti évben eladott üzemanyag-mennyiségre vetíti az adót, az FBSZ ezt visszamenőleges hatályú döntésnek értékeli. A szövetség múlt keddi közleménye emlékeztet, hogy

a kiskereskedelmi árrésből mintegy 62-féle adót, járulékot kell fizetni.

A módosítás a jövőre vonatkozik, de a hazai törvény előbbi jellege miatt valóban múltbeli tevékenységet érint, ezért értelmezés kérdése, hogy ez visszamenőleges hatály-e – magyarázta a Világgazdaságnak a Magyar Ásványolaj Szövetség (MÁSZ) főtitkára. Grád Ottó hozzátette, a hatása azonban mindenképpen visszamenőleges. Az üzemanyag-forgalmazók ugyanis a 2023-as áraikban érvényesítették azt a 2025-ben fizetendő adót, amelyet az EKR-rendszer rótt rájuk.

Most azzal szembesültek, hogy a mostani EKR-fizetésre ily módon félretett pénzük nem lesz elég, ahogyan a 2027-es és 2028-as kötelezettségükre sem.

Tehát majd

a 2023-as és az azutáni magasabb kötelezettséget is meg kell jelentetniük az áraikban.

(Címlapkép: Egy dolgozó leemeli a töltőpisztolyt a tankolás előtt egy OMV töltőállomáson a II. kerületi Szilágyi Erzsébet fasoron 2017. január 25-én. MTI/Mohai Balázs)