Rétvári Bence arra a kérdésre, hányan vesznek részt a Makovecz Imre Kárpát-medencei felsőoktatási együttműködési programban, és mit tesznek annak népszerűsítéséért, azt írta: a Makovecz-ösztöndíj "egyfajta Kárpát-medencei Erasmus-ösztöndíjként" az egységes Kárpát-medencei oktatási tér kialakítását kívánja elősegíteni.
A programban határon túli magyarok tanulhatnak Magyarországon vagy más határon túli felsőoktatási intézményben, míg magyarországi diákok határon túli intézményekben folytathatnak tanulmányokat, ösztöndíjjal támogatva - részletezte az államtitkár a parlament honlapján megjelent írásban.
Hozzátette: a Makovecz-ösztöndíj "új lehetőséget nyit" minden, a Kárpát-medencében magyar nyelven tanuló diáknak, hogy "tanulmányai egy részét más nemzetrész egyetemén folytassa, megismerve ezzel az ottani magyarság életét is".
Mint írta, a Makovecz-ösztöndíjban a külhoni felsőoktatási intézmények úgynevezett programgazdaként vesznek részt. A programgazdákkal az Emmi támogatási megállapodást kötött az államháztartási és a határon túli támogatások szabályozásáról szóló jogszabályoknak megfelelően az ösztöndíjhoz szükséges forrás átadásáról, a tervezett forrásokat átutalták. A források felhasználásának határideje jövő év június 30-a, a programban részt vevő külhoni felsőoktatási intézmények ütemezhetik a hallgatók fogadását a 2016-2017-es tanévben.
Az államtitkár tájékoztatása szerint az intézmények "részbeszámolásra nem kötelezettek", pontos hallgatói részvételi adatok ennek megfelelően még nincsenek.
Rétvári Bence felidézte: a programba bevont külhoni intézményekkel folyamatosan egyeztetnek a program végrehajtásáról. Ennek során a november 29-én, Budapesten megrendezett Kárpát-medencei felsőoktatási kerekasztal ülésén a Makovecz-ösztöndíjban részt vevő külhoni egyetemek és főiskolák jelezték, hogy várhatóan teljes mértékben felhasználják a rendelkezésükre bocsátott forrásokat.
Az államtitkár ismertette: a külhoni felsőoktatási intézmények egymás között, illetve a magyarországi államilag elismert felsőoktatási intézményekkel alakíthatnak ki intézményközi, részvételről szóló együttműködéseket, azaz fogadhatnak és küldhetnek hallgatókat. A programgazda intézmény és a partnerintézményei a náluk jelentkező hallgatók közül választják ki a küldeni és fogadni kívánt hallgatókat. Így a külhoni egyetemek, főiskolák népszerűsítik saját hallgatóik között a programot, míg a magyarországi felsőoktatási intézményeket a Magyar Rektori Konferencia közreműködésével tájékoztatják, utóbbiakat legutóbb november 29-én az Eötvös Loránd Tudományegyetemen és december 16-án a Testnevelési Egyetemen tartott fórumon.