Hatósági ár: óriási bajban a benzinkutasok, a VOSZ a terhek megosztását javasolja

Hatósági ár: óriási bajban a benzinkutasok, a VOSZ a terhek megosztását javasolja

"Az árak befagyasztása miatt számos gépjárműüzemanyag-kiskereskedelemmel foglalkozó vállalkozás mehet tönkre, személyes egzisztenciák kerülhetnek veszélybe" – áll a VOSZ (Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetsége) megoldási javaslatában, melyben a terhek megosztása mellett érvelnek.

Felmérés: hatósági ár helyett adócsökkentéssel nyomná le az üzemanyagárakat a magyarok többsége

Egy friss közvélemény-kutatás szerint a magyarok többsége egyetért azzal, hogy a kormánynak tennie kell a magas üzemanyagárak ellen, túlnyomó részük azonban nem az árak maximalizálásával érné el azt. A megbízásából a Pulzus Kutató által készített felméréséből kiderül: 63 százalékuk árstop helyett adócsökkentéssel küzdene a magas üzemanyagárak ellen.

Perlusz László VOSZ-főtitkár a közleményben arról ír, hogy az érdekvédelmi szervezet elfogadja, hogy az üzemanyagár-befagyasztás további három hónapra történő meghosszabbítása a magyar társadalom érdekében történik, ugyanakkor figyelmeztet, hogy az élelmiszerár-stop, illetve főleg az üzemanyagárak maximalizálása aránytalan többlet terheket ró a vállalkozókra.

Megjegyzi, a gépjárműüzemanyag-kiskereskedelemmel foglalkozó vállalkozások többsége magyar kézben van, többen az érdekvédelem tagjai.

Az árstop rengeteg benzinkutat csődbe vihet

A Magyar Közlönyben vasárnap este megjelent rendelet értelmében a kormány további három hónappal, május 15-ig meghosszabbította a benzinárstopot. Ennek értelmében az új dátumig a benzinkutak kötelesek a 95-ös oktánszámú motorbenzint és a dízelgázolajat literenként 480 forintért árulni.

Perlusz szerint hatósági árplafon meghosszabbítása miatt veszélybe kerül a megélhetésük, hiszen idő közben tovább nőtt az infláció és a világpiaci árak is felfelé indultak, amelyet a nagykereskedelmi üzemanyagár – amit nem érint a hatósági árplafon – hűen követ.

A kis kutakon ezzel szemben – a 480 forintos maximált ár miatt – ma még „csak” 8–9 forint veszteség van egy liter gázolajon, péntektől már 14 forint a „bukó”

- emelték ki, hozzátéve, hogy ez a kutak forgalmától függően milliós vagy többmilliós veszteséget „termel” havonta. 

A VOSZ figyelmeztet, hogy családi egzisztenciák kerülhetnek veszélybe. Az érdekvédő szervezet éppen ezért megoldási javaslattal is előállt.

Ennek lényege az, hogy ne egyedül a magyar üzemanyag-kiskereskedő vállalkozások viseljék a hatósági ármegállapítás terheit, hanem – ha az valóban társadalmi érdek – a társadalom több csoportja és az állam is vállaljon szerepet benne

– áll a közleményben.

Ennek az eszköze lehet például az, ha a nagykereskedelmi ár alakulásához kötik a hatósági kiskereskedelmi ármaximumot, így egy minimális nyereséget biztosítanak a vállalkozóknak a fennmaradáshoz, továbbá megoldást jelenthet, ha az ármaximálás átmeneti idejére kedvezményes pénzügyi lehetőségeket (kamatmentes áthidaló hitel, adó- és járulék-kedvezmény) biztosítanak az érintetteknek.