Több ezer vasutas kezdett munkabeszüntetésbe csütörtökön Nagy-Britanniában, ami országszerte megbénította a vasúti közlekedést, és egyelőre nincs megoldás a fizetésekkel és a munkahelyi körülményekkel kapcsolatos munkaügyi vitában, amelyet csak súlyosbít a brit megélhetési költségek tartós emelkedése.
Csak minden ötödik vonat közlekedik az Egyesült Királyságban a vasúti szakszervezeti tagok sztrájkja miatt. A péntekre tervezett sztrájk várhatóan érinteni fogja a teljes londoni metróhálózatot és a fővárosi autóbusz-közlekedést is, míg a szombati munkabeszüntetés miatt ismét leállhat az országos vasúti közlekedés.
A szakszervezetek már több munkabeszüntetést tartottak az elmúlt hónapokban.
Mick Lynch, a vasúti, tengeri és szárazföldi közlekedési szakszervezet vezetője szerint a vasúti dolgozók, mint minden más nagy-britanniai közalkalmazott, nehezen küzdenek meg az egekbe szökő élelmiszer- és benzinárakkal.
A 10,1 százalékon álló brit infláció a hivatalos szerdai adatok szerint 40 éves rekordszintre emelkedett júliusban. Az infláció magasabb, mint az elemzők 9,8 százalékos átlagos előrejelzése volt.
A brit postai, kikötői és légi közlekedésben dolgozókat képviselő szakszervezetek szintén sztrájkot hirdettek.
Mick Lynch a brit konzervatív kormány állítólagos "szakszervezetellenes programját" okolta a munkaügyi vita elhúzódása miatt. Szerinte a vasúti dolgozók addig folytatják a munkabeszüntetést, amíg megállapodás nem születik a vasúti társaságokkal, amelyek ugyan magánvállalatok, de erőteljes állami szabályozás mellett működnek.
A szakszervezeti vezető szerint a kormány adófizetői pénzből támogatja a vasúti társaságokat, hogy a munkabeszüntetések miatt ne csökkenjen a bevételük, és ezzel kizárta azt a piaci ösztönző elemet, amely a vállalatvezetőket a tárgyalásos megegyezésre sarkallná.
A kormányzat szerint jelentős mértékű állami támogatást fordítottak a vasúti dolgozók munkájának védelmére a koronavírus-járvány idején, és az illetékes kormányzati tisztségviselők most szeretnék csökkenteni a vasúti költségeket és a dolgozók számát, hogy a vasúti közlekedés pénzügyileg fenntarthatóbb legyen a jövőben. A kormányzat szerint méltányos fizetési javaslatot ajánlottak a vasúti dolgozóknak.
A brit közlekedési minisztérium szóvivője szerint a vasúti szakszervezetek vezetői "úgy döntöttek, hogy nyomorúságot szabadítanak arra a több millió utasra, akinek mindennapi életét felborítja (a vasúti sztrájk)", amely június óta már a hatodik munkabeszüntetés, ahelyett, hogy a megállapodás elérésén dolgoznának.
Ezt követően még több vasúti munkabeszüntetést tartottak, de a kormányoldal és a munkavállalók azóta sem jutottak egyezségre.