Durván beleszállt a Metrowagonmash-ba a BKV: 800 milliót követelnek, leállítják a felújításokat is

A BKV Zrt. a felújított szerelvények műszaki megbízhatóságának problémái miatt a legsúlyosabb szankciókat helyezte kilátásba a Metrowagonmash-sal szemben – közölte pénteki közleményében Bolla Tibor, BKV Zrt. elnök-vezérigazgatója. Máris több, mint 800 millió forintot követelnek.

Amennyiben a 3-as metrók felújítását végző orosz Metrowagonmash rövid időn belül nem ér el jelentős javulást a szerelvények megbízhatóságában, a vállalat további radikális lépések megtételét tervezi, amelyek minden következményét az orosz gyár viseli majd – közölte Bolla Tibor.

Jelenleg már 6 db felújított szerelvény rendelkezik engedéllyel az utasforgalom lebonyolítására. A vonatok napi rendszerességgel vesznek részt az M3 metróvonal forgalmában, azonban műszaki megbízhatóságuk a BKV Zrt. számára elfogadhatatlanul alacsony. A meghibásodások döntő többségének besorolása „alacsony súlyosságú”, amelyek szerelési, illetve beállítási pontatlanságokból adódnak. Ezek javítása 1-2 óra alatt elvégezhető, azonban a forgalom lebonyolítását nagy mértékben zavarják.

A helyzet azonnali javítása érdekében a BKV Zrt. a következő intézkedéseket tette:

  • Azonnali hatállyal Magyarországra kérte a gyártó Metrowagonmash Nyrt.-t tulajdonló Transmash Holding vezetését, akikkel 2017. június 22-én a BKV Zrt. elnök-vezérigazgatója tárgyalásokat folytatott. A tárgyalások során nyomatékosan felhívták a figyelmet a helyzet tarthatatlanságára, a műszaki állapotok elfogadhatatlanságára, és azonnali intézkedések megtételét kérték a tulajdonosoktól. A tárgyalásokon jelen lévő Holding igazgató ígéretet tett az azonnali lépések megtételére.
  • A mai napon közvetlen is felhívták a Holding vezérigazgatójának figyelmét a kialakult helyzet súlyosságára, kilátásba helyezve a legsúlyosabb szankciók megtételét. A BKV Zrt. levélben tájékoztatta az MWM vezérigazgatóját az elfogadhatatlan helyzetről, szintén azonnali lépések megtételét kérve.
  • A Projektben meglévő késedelmek miatt a BKV Zrt. hivatalos levélben bejelentette kötbérigényét az MWM felé, mely kötbérigény meghaladja a 800 millió forintot.
  • A BKV Zrt. bejelentette a gyár felé, hogy a műszaki állapotok radikális javulásáig további szerelvények felújításra történő átadását nem látja megvalósíthatónak, mert a meghibásodások mértéke már a menetrendszerű utasforgalom lebonyolíthatóságát is veszélyeztetheti.

A vezérigazgató közölte, hogy a BKV Zrt. minden szerződéses lehetőséget igénybe vesz a helyzet javítása érdekében (például késedelmi kötbér, hibás teljesítési kötbér, garanciális jogok érvényesítése, stb.), azonban, ha az MWM-nek rövid időn belül nem sikerül jelentős javulást elérni a szerelvények megbízhatóságában, további radikális lépések megtétele sem zárható ki, amelyek minden következményét az orosz gyárra hárítják.

Álláspontjuk szerint a helyzet súlyosságát az orosz fél megértette és nyomatékosan tudomására hozták, hogy készek akár a szerződés legsúlyosabb szankcióit is alkalmazni, ha a gyár azonnali intézkedésekkel a helyzetet nem normalizálja.

Legutóbb ma délelőtt mondott csődöt egy felújított metró a Nyugati pályaudvarnál, ami miatt majdnem a teljes vonalon szünetelt a legforgalmasabb metróvonal. Volt olyan ajtó, amit az utasok feszítettek ki, hogy le tudjanak szállni.