A Marton-ügynél is nagyobb botrány jöhet a színházi világban

Súlyos vádakat fogalmaztak meg az Operettszínház korábbi igazgatója ellen.

Kalmár Péter rendező-producer nyílt levelet közölt saját blogján, amit Kerényi Miklós Gábor fiának írt. A levélben döbbenetesen sötét és gusztustalan világ tárul fel, amelynek középpontjában a Kossuth- és Erkel-díjas Operettszínház művészeti vezetője, korábbi igazgatója áll, tehát maga Kerényi. (Kalmár levelében nincs nevesítve Kerényi, csak következtethető, hogy róla van szó, Bayer Zsolt a Magyar Idők publicistája azonban egyértelműen őt nevesíti a blogján.)

Kalmár olyan vádakat fogalmaz Kerényi fiának, amelyek mellett nem lehet elmenni anélkül, hogy ne követeljünk igazságot az ügyben.

Súlyos bűncselekmények tucatjai sejlenek fel: szexuális zaklatások, kényszerítés, erőszak és pedofília a színházi szereposztó díványon. Ha igaz, amit Kalmár állít, akkor annak utána kell járni. Ha nem, akkor Kalmárnak van mit elszámolnia a vádjai kapcsán.

Kalmár a nyílt levelében azt írja:

„Te már láttad azt a híres noteszt, amibe apád jó előre beleíratta az asszisztensével, hogy a próbafolyamat alatt mikor és kibe fog belemászni, tönkretenni, megalázni? Csak, hogy tudja, hogy hol a helye. Nem? Akkor majd kérd el, nézz bele és gondolkodj el rajta. És arról sem tudsz, vagy pedig csak nem zavar, hogy egy vidéki városban az alsóneműjétől megszabadított kiskorú fiúgyereket fenekelt el a férfivécében az ölére fektetve? És amikor a magukból kikelt, vagy épp megzavarodott szülők berontottak az (azóta öngyilkos lett) igazgató irodájába, majd miután az igazgató kiállt mellettük és megígérte nekik, hogy nem fogja elsikálni az ügyet, a szülők rá pár napra visszavonulót fújtak, mert apád valahogy, valamivel rávette őket arra, hogy mégse tegyenek feljelentést? És ez nemcsak egy helyen, nemcsak egy alkalommal történt meg.”

Miféle mocskos és undorító világ kerül majd most fényre? Kalmár Péter szerint talán most történik valami, Kerényivel pedig nem egy nagy korszaknak lesz vége, hanem egy „zsarnok bábszínházának”. Levele végén a rendező-producer arra bíztatja Kerényi fiát, hogy szakadjon el az utolsó pillanatban apjától:

„De te még dönthetsz úgy, hogy az utolsó utáni pillanatban elszakadsz tőle, és sűrű bocsánatkérések közepette megpróbálod az áldozatok, a megalázottak, a sértettek helyébe képzelni magadat. Ez nem azt jelenti, hogy tagadd meg az apádat. Nyilván nem szükséges apád ellen fordulnod, ezt senki nem kérheti, ezt senki nem várhatja el tőled. De ha csak ellépsz mellőle, akkor így még emelt fővel is távozhatsz, és talán néhány év önkéntes vidéki száműzetést követően még az sem kizárt, hogy egy érettebb, tapasztaltabb színészként és jobb emberként fehér lovon térj vissza majd. Te döntesz, hogy mit választasz. Én drukkolok neked! Mint apa. És mint fiú.”

A teljes nyílt levél ITT olvasható.

Kerényi Miklós Gábor évtizedek óta meghatározó alakja magyar operett világnak. 2001 és 2014 között a Budapesti Operettszínház igazgatója volt, 2014 novemberétől pedig a teátrum művészeti vezetője. 2014-ben Kerényi tagja volt a TV2-n sugárzott Rising Star című tehetségkutató műsor zsűrijének.

Írásban megkerestük az Operettszínházat, hivatalos választ nem kaptunk. Kerényi egy nyilvános Facebook-bejegyzésben reagált. Némileg értelmezhetetlen, hogy nyilatkozatának felhasználását kizárólag csak a közösségi médiában engedélyezte. Ugyanakkor bejegyzése nyilvános, tehát bárki által (ITT) olvasható.

Mint kiderült, Kerényi felhívta Bayer Zsoltot, és közölte vele, hogy Kalmár Péter vádjaiból semmi sem igaz. Továbbá megkérte a Magyar Idők publicistáját, hogy a Facebook-oldalán közzétett nyilatkozatát is tegye fel a blogjára. Így most Bayer Zsolt blogjáról idézzük Kerényi reagálását:

 

„Mint azt az egész színházi szakma tudja, Kalmár Péter az általam vezetett színház egyik reprezentatív produkciójának létrehozása során tíz nappal a premier előtt itthagyta a produkciót, mert rendezőként képtelen volt befejezni a darabot. Sikeres pályámmal szembeállítható az ő sikertelensége. Megértem a féltékenységét, irigységét, de az a rágalomhadjárat, amit ellenem, a családom és a társulat ellen folytat, egy magát európai állampolgárnak tartó művésztől megengedhetetlen és értelmezhetetlen. Ugyanezt gondolom mindenkiről, aki a rágalmait megosztja, blogolja vagy a sajtó munkatársaként közzéteszi. Éppen ezért kénytelen voltam mindannyiuk ellen elindítani a jogi eljárásokat. Jelen nyilatkozatom felhasználását kizárólag a közösségi médiában engedélyezem.

Kerényi Miklós Gábor Kossuth-díjas rendező, Kiváló Művész, az Operettszínház művészeti vezetője.”