fotó: MTI
2019. 01. 10. 08:43

Közlekedési Munkástanácsok: fenntartjuk a kétszámjegyű bérfejlesztés igényét a Volán-portfólióban

A Közlekedési Munkástanácsok Szövetsége (KMSZ) sajnálattal vette tudomásul, hogy a Versenyszféra és a Kormány Állandó Konzultációs Fórumán nem született kétszámjegyű megállapodás, sem a minimális bér, sem a garantált bérminimum emeléséről – közölte lapunkkal az érdekvédelmi szervezet.

Úgy érzékelték, hogy a munkaadói oldal álláspontja miatt - amely 5 százalékban jelölte meg a számukra még elfogadható emelés mértékét - nem történt meg a várt kétszámjegyű bérminimum-emelés. Végül is két országos tömörülés – tartva a megállapodás hiányától - aláírta a megállapodást, „és megbélyegzés lett az osztályrészük”. A KMSZ hiteltelennek és álságosnak tartja azon szakszervezetek árulással való vádaskodását, amelyek ugyanúgy aláírták a 3 éves bérmegállapodás 2019-re vonatkozó 5 százalékos emelését.

Az érdekvédők szerint némi bizakodással töltheti el a szakszervezeteket az a tény, hogy a nemzeti és világgazdasági környezet tükrében bizonytalannak tűnő 2020. évre is 8-8 százalékos bérminimum-emelésről született egyezség. Ugyanakkor a KMSZ megjegyzi, hogy

2020-ra is szükségesnek tartja a további bérfelzárkóztatás céljából a kétszámjegyű keresetemelést.

Mint írták, a Szövetség már a további bérfejlesztésre fókuszál, ezért fenntartja a Volán szakmában a kétszámjegyű bérfejlesztés igényét: 

"a 2019. évre vonatkozó – a három éves bérmegállapodásból adódó – 5 százalékon túl, egy újabb két éves megállapodás keretében további 8-10 százalékos keresetfejlesztést tartunk szükségesnek erre az évre".

A KMSZ szerint ezt az igényt támasztja alá a foglalkoztatás-politikai problématömeg és a szakmában egyre inkább eluralkodó bizonytalanság. Az érdekvédők tapasztalata, hogy

a munkavállalók érzékelve a közelgő szervezeti átalakítási folyamatokat, nem csak a bérek, hanem a jövőkép hiánya miatt is máshol keresik a boldogulást.

A KMSZ nehezményezi, hogy az érdeklődésére a döntéshozói körökből semminemű válasz nem érkezik. Sajtóhírekből értesülnek arról, hogy a háttérben nagy létszámú munkabizottság tervezi a jelenlegi struktúra újbóli átszabását. A KMSZ sérelmesnek tartja hogy, ezekről az elképzelésekről egyáltalán nincs egyeztetés, sem a szakmai, sem a szociális partnerekkel.

"Úgy a szakszervezeti, mint a munkáltató oldal a sajtóból értesül hivatalosnak kevésbé mondható átszervezési szándékokról. Úgy véljük, hogy az újabb átszervezési törekvések azt bizonyítják, a Volán-társaságok összevonása nem bizonyult sikersztorinak."

A Közlekedési Munkástanácsok Szövetsége hangsúlyozza, hogy érdekelt egy minőségibb, a fenntartható fejlődés feltételrendszerét biztosítani képes közösségi közlekedés megteremtésében. Ezért elengedhetetlennek tartja, hogy az átalakítási folyamatokról egyeztetés történjék szakmai körökkel és érdekképviseleti szervezetekkel, továbbá, ugyancsak elengedhetetlennek tartja a munkaerőmegtartás okán a kétszámjegyű bérfejlesztést.

A korkedvezményes nyugdíjak hiánya elsorvasztja a megterhelő hivatásokat

Immár hét év telt el a nagy port kavart és jelentős elégedetlenséget kiváltó, egyes munkavállalói érdekképviseletek szerint minimum 15-20 százalékos lemorzsolódást eredményező intézkedés óta, és a korkedvezményes nyugdíj elvételének negatív hatásai egyre nyilvánvalóbban kezdenek kiütközni a magyar társadalomban.