A német ipar szívja meg a Volkswagen-válságot

"A Made in Germany (felirat) minőséget és megbízhatóságot jelent. Most ez utóbbi elveszett. Senki se tudta volna elképzelni ennek (az ügynek) a mélységét, és a német iparnak okozott károk csak nőni és nőni fognak. Ez egyelőre csupán a jéghegy csúcsa" - vélte Ferdinand Dudenhöffer, a Duisburg-Essen Egyetem tanára, autóipari szakértő.
    
A legnagyobb példányszámú német újság, a Bild bulvárlap a német ipar koronaékszerének nevezte a Volkswagent, és arra figyelmeztetett, hogy annak sikerét nem szabad elhazardírozni. A Reuters szerint mindazonáltal sokan attól tartanak, hogy a cég hamisítási botránya a többi német vállalatba vetett piaci bizalmat is alááshatja, ráadásul pont akkor, amikor más ügyek már eleve megtépázták a német ipar imázsát.
    
Az új berlini reptér beruházása körüli, évek óta húzódó anomáliák, az ország legnagyobb pénzintézete, a Deutsche Bank nemrég napvilágra került pénzügyi szabálytalanságai vagy a Siemens néhány évvel korábbi korrupciós botránya - amelynek elsimítása végett 1,3 milliárd dolláros kompenzációt kellett fizetnie az Egyesült Államokban és Németországban - miatt az utóbbi időben már felmerültek súlyos kérdőjelek a német minőség és megbízhatóság legendája körül.
    
Ezeknél azonban sokkal súlyosabbnak tűnik a VW-botrány, amelynek hatása különösen jelentős lehet Németország erős exportkitettsége miatt. A német exportteljesítmény meghaladja a GDP 45 százalékát, és ezen belül is kiemelt szerepe van az autóiparnak: minden ötödik német ezen szektornak köszönheti munkáját, és a gépjárműkivitel tavaly az 1,1 ezer milliárd eurós német áruexport 17,9 százalékáért felelt.
    
A botrány kapcsán Sigmar Gabriel alkancellár, gazdasági miniszter az egész német autóipar imázsát féltette, bár a két másik nagy német konszern, a Daimler és a BMW azt bizonygatták, hogy rájuk nem vonatkoznak a VW elleni vádak. Az esetleges kár mértékét jelzi, hogy az Interbrand nevű tanácsadó cég szerint az 50 legismertebb német márka több mint 170 milliárd eurót ér, és a lista első hat helyezettjéből négy autómárka.
    
"Az exportáló Németország sikerének alapja a minőséget jelző 'Made in Germany' címke. A VW ennek a német minőségnek a jelképe - a tökéletességnek, a megbízhatóságnak és a bizalomnak" - mondta Marcel Fratzscher, a berlini DIW gazdaságkutató intézet vezetője.
    
A Volkswagent 1937-ben a náci vezetés alapította, hogy - mint neve jelzi - megfizethető népautókat gyártson, de a cég ikonikus modelljei - így a bogár, a Golf és a Passat - révén végül a második világháború utáni német gazdasági csoda jelképévé vált. A vállalatot közelmúltbeli amerikai és kínai terjeszkedése kapcsán német politikusok gyakran az ország egyik export-zászlóshajójaként magasztalják, idén pedig a Toyotát megelőzve az eladások tekintetében a világ legnagyobb autógyártójává avanzsált.
   
Ugyanakkor a Volkswagent - amely részben Alsó-Szászország tartomány tulajdonában áll - nem kerülték el teljesen a botrányok eddig sem, bár 2005-ben relatíve kis károkkal lépett túl egy korrupciós botrányon, amely során arra derült fény, hogy a VW munkástanácsainak tagjait prostituáltakkal és drága utazásokkal próbálta befolyásolni a vezetés.
    
A VW tavaly, bár csupán közvetve, de érintve volt egy nagyobb botrányban, amikor az derült ki, hogy a befolyásos német autóklub (ADAC) meghamisította év autója választásának eredményeit, amelyen végül a Volkswagen Golf győzött. Bár az ADAC állítása szerint a végeredményt nem befolyásolták a feltárt szabálytalanságok, az ügy nagy hullámokat kavart Németországban és világszerte.
    
A Volkswagen vélhetően a mostani botrány kapcsán mind anyagi, mind imázs-szempontból komolyabb károkat szenved majd el, azon túl, hogy az ügy aláássa majd a környezetkímélő autóipari technológiák versenyében elért pozícióját. Egyúttal pedig vélhetően felerősíti azokat a hangokat, amelyek szerint az autóipar túl nagy befolyással van Berlinre és Brüsszelre, s így egyebek mellett az európai uniós környezetvédelmi szabályok kialakítására is.