Betelt a pohár: figyelmeztető sztrájkot hirdettek a vasutasok Romániában

Betelt a pohár: figyelmeztető sztrájkot hirdettek a vasutasok Romániában

Az sürgetik, hogy "megszabaduljanak végre az óránként 45 kilométerrel zötykölődő, vagonoknak nevezett konzervdobozoktól, amelyek mindenkinek csak szenvedést okoznak".

Le fog állni a vasúti közlekedés Romániában péntek reggel 7 és 9 óra (közép-európai idő szerint 6-8 óra) között, mivel a vasutasok szakszervezeti szövetsége figyelmeztető sztrájkot hirdetett - írja az MTI.

Viorel Istrate szakszervezeti főtitkár az Agerpres hírügynökség közlése szerint bejelentette:

ebben az időintervallumban minden vonatot leállítanak a tanulócsoportokat szállító szerelvények kivételével.

A szakszervezeti vezető szerint minden kormány azt ígérte, hogy megoldja az ágazatban felgyülemlett problémákat, de a politikusok prioritási listája sosem egyezik meg a vasutasok és az utazóközönség prioritásaival, és a román vasút immár évek óta a "klinikai halál állapotában van". Istrate szerint a román vasúti hálózat és az azon közlekedő vonatok európai szintre emeléséhez az európai partnerekkel összehangolt szakszerű országprojektre és több tízmilliárd eurós beruházásra lenne szükség.

A főtitkár elmondta, jelenleg beruházási terv sem létezik az elavult mozdony- és vagonpark teljes lecserélésére, márpedig ilyen körülmények között az utasok nem fognak visszatérni a vonatokra.

Vonzó bérezési feltételek nélkül a kiöregedő vasutasnemzedéket sem lesz, aki pótolja; emellett a munkaerőhiány meghaladta már a 6000 embert, ezért a még meglévő alkalmazottak túlterheltek, a túlórák száma pedig több tízezres nagyságrendű

- sorolta a vasutasok panaszait a szakszervezeti főtitkár.

A kollektív munkaszerződésről március óta tárgyal a szakszervezeti szövetség a munkáltatóval, de azóta sem sikerült egyezségre jutniuk, így jóváhagyott költségvetése sincs az ágazatnak, amelyet ezért szerinte "a teljes leállás fenyeget".

A sztrájkoló vasutasok azt követelik a pénzügyminisztériumtól, hogy időben is korrekt módon folyósítsa az állami vasúttársaság működtetéséhez szükséges pénzalapokat, és kezdődjenek meg a stratégiai beruházások a járműpark lecserélésére, hogy a vasutasok és az utasok is

"megszabaduljanak végre az óránként 45 kilométerrel zötykölődő, vagonoknak nevezett konzervdobozoktól, amelyek mindenkinek csak szenvedést okoznak"

- idézte az Agerpres a szakszervezeti főtitkárt.

Magyarországon sem sokkal rózsásabb a helyzet, a mindennapos késéseket produkáló MÁV is többek közt súlyos munkaerőhiánnyal küzd: nemsokára leállhatnak a vonatok, ha nem lesz elég mozdonyvezető, vagy épp jegykezelő. A hazai vasúttársaság hálózatán ugyanakkor minden tizedik vonat legalább öt percet késik, míg minden huszadik vonat negyedóránál is többet, így nem csoda, hogy feltehetően a magyarországi vonatok késnek az egyik legtöbbet Európában.

(Címlapkép: A Székely Gyors és a Csíksomlyó Expressz vonatok mozdonya az Osztrák–Magyar Monarchia határán, az egykori ezeréves határon lévő 30. számú vasúti őrháznál a kelet-erdélyi Gyimesbükk határában 2018. május 20-án. MTI Fotó: Mohai Balázs)