A konzervatív párt frakcióvezető-helyettese a jobbikos oktatáspolitikával kapcsolatban tarott kedden sajtótájékoztatót a Parlament épülete előtt. Előző is hangsúlyozta: a magyar pedagógusok és diákok többet érdemelnek.
Brenner Koloman sajtótájékoztatójának apropója az volt, hogy jelenleg zajlik a pedagógusok státusztörvényének végrehajtási rendeletére vonatkozó társadalmi egyeztetés. A pedagógusszakszervezetek már jártak a kormány megfelelő tisztségviselőinél, és holnap ismét egy tárgyalási körre kerül sor.
A Jobbik-Konzervatívok álláspontja szerint alapvetően sem a státusztörvény, sem pedig a végrehajtási utasítása nem orvosolja a oktatás legalapvetőbb problémáit.
A jobbikos oktatáspolitikus szerint ennek egyik legeklatánsabb talán az a friss kompetenciamérés, amely szerint a 8. osztályosok 40 százaléka nem rendelkezik az alapvető szövegértési képességekkel sem, azaz funkcionális analfabéta. Tehát a szöveget fel tudja esetleg olvasni, de értelmezni már nem tudja.
A legalapvetőbb problémák a vészes pedagógushiány, a pályakezdő pedagógusok alacsony száma nagyon alacsony és a sok nyugdíjba vonuló és pályaelhagyó – sorolta Brenner Koloman.
Ebben az évben öt kémiatanárt vettek föl pedagógusképzésre. Ebből is látszik, hogy nagyon nagy hiány van pedagógusokól, és ha a pedagóguskorfát nézzük, akkor látszik, hogy néhány éven belül teljes katasztrófát fog ez okozni.
A Jobbik-Konzervatívok elhatárolódik attól a szélsőségesen liberális oktatáspolitikától is, amit például Magyar Bálint oktatáspolitikája jelentett annak idején, de a jelenlegi túlközpontosított és túlszabályozott, fideszes oktatáspolitika szélsőségeitől is elhatárolódnak.
Nekünk a pedagógusok autonómiája fontos konzeratít éték, hiszen mi felelős értelmiséginek, és nem pedig elbocsájtandó cselédnek tekintjük a pedagógusokat
– hangsúlyoza az ellenzéki politikus, majd további problémáka is felsorolt: az, hogy ezer gyermeke jusson egyetlen óvoda- vagy iskolapszichológus, ami ebben a jogszabálytervezetben szerepel, az a Jobbik-Konterrvatívok véleménye szerint felháborító és gyalázatos.
A konzervatív, ellenzéki párt hosszú évek óta javasolja, hogy a pedagógusok munkáját segítő pszichológusok és pedagógiai asszisztensek létszámát azonnal duplázzák meg, hogy hazánk legalább OECD-országok átlagát elérje.
"A pedagógusok bérezését a státusztörvényben álságosan és cinikusan kezeli a jelenlegi, fideszes kormány."
A Jobbik-Konzervatívok három éven belül többször benyújtotta javaslatát arról, hogy azonnal hajtsák végre a pedagógusok legalább 50 százalékos béremelését. Brenner Koloman kiemelte, hogy ezt semmilyen EU-s forráshoz nem szabad ezt kötni, sem más feltételhez, sem pedig a státusztörvényhez
Rámutatott: a státusztörvény bérsávjaiban ugyan egy magas összeg is szerepel a sáv legfelső szintjén, de ez csak a közvélemény megtévesztését szolgálja. Nem szabad elfelejtenünk, hogy a fideszes képviselők által megszavazott 2024-es költségvetésben 435 ezer forintos bruttó pedagógus-átlagfizetésre van fedezet.
Egy klebersbergi, konzervatív oktatáspolitikai fordulat révén, nulladik lépésként már régen meg kellett volna emelni a pedagógus kollegák fizetését 50 százalékkal ahhoz, hogy az a fajta társadalmi megbecsültsége a magyar pedagógusoknak helyreálljon, ami gróf Klebersberg időszakában jellemezte Magyarországot.
A Jobbik-Konzervatívok számára kiemelten fontos a helyi pedagógusközösségek véleménye. Helyben mindenhol egy neuralgikus kérdés az intézményvezetők megválasztásának a módja. A pedagógusok szakmai autonómiájának sárba tiprása az, hogy a jelenlegi, fideszes kormány a szülők, a diákok és a tantestület véleménye ellenében nevez ki intézményvezetőket – mondta Brenner Koloman.
Szerinte felháborító, hogy a jogszabálytervezet szerint éves szinten 60 órás, fizetetlen helyettesítést lehet előírni a pedagógusok számára. Az pedig, hogy a pedagógusok fizetéséről egyszermélyben az intézményvezető dönt, szintén negatív tendencia a pedagógusok és az oktatás autonómiája szempontjából.
A Jobbik-Konzervatívok felelős, konzervatív, ellenzéki pártként eljuttatja a Belügyminisztériumnak az oktatási rendelettervezettel kapcsolatos véleményét.
Mivel szeptembertől folytatódni fognak a pedagógus- és diáktüntetések, az ellenzéki párt társadalmi vitára bocsátja a klebersbergi oktatáspolitikai fordulatról szóló programját, ami egy olyan nemzeti konszenzust tudna létrehozni, amely minden nemzetközi tapasztalat szerint ahhoz szükséges, hogy az oktatás rendszerének hosszútávú, átfogó és olyan modernizációja bekövetkezhessen, amely a magyar polgárok jólétét és szabadságát tudja biztosítani a XXI. században, a tudás és az információ századában.
(Címlapkép: Béli Balázs/Alfahír)