Csalni próbált a Volkswagen, de megjárta

A Volkswagen (VW) 14,15 százalékos mínuszban, 139,425 eurón nyitott hétfőn, árfolyama a 125,675 és 142,825 eurós sávban ingadozott délelőtt. Fél tizenkettő körül 129,60 eurón forgott, ami 20,20 százalékos veszteséget jelent a pénteki 162,40 eurós záróárfolyamhoz képest, azaz piaci tőkeértéke 12,9 milliárd euróval csökkent.

Az EPA pénteken azzal vádolta meg a legnagyobb európai autógyártó vállalatot, hogy olyan szoftvert telepített 482 ezer dízelüzemű járművébe, amelynek segítségével kijátszhatók a károsanyag-kibocsátásra vonatkozó amerikai előírások.

Az amerikai tisztalevegő-törvény értelmében a rendelkezéseket megsértő gyártó gépkocsinként akár 37 500 dollár büntetéssel is sújtható, így a Volkswagenre kiszabható bírság elméletileg elérheti a 18 milliárd dollárt is. A Volkswagen amerikai eladásainak mintegy ötöde dízelüzemű jármű.

A német vállalat gyakorlatilag elismerte, hogy az amerikai vád igaz. Martin Winterkorn, a VW vezérigazgatója vasárnap kiadott közleményében "mély sajnálatát" fejezte ki amiatt, hogy becsapták a fogyasztókat.

A Volkswagen kiterjedt vizsgálatot indított és megígérte, hogy együttműködik az illetékes amerikai hatóságokkal. Emellett hétfőn bejelentette, hogy beszünteti a négyszelepes dízelmotorral (TDI) felszerelt új és használt autóinak árusítását az Egyesült Államokban.

A Volkswagen még mindig nem közölte, hogy hány modelljét érinti a botrány, de ilyen TDI motor van például Golfokban, Jettákban, Passatokban, Beetle-kben és Audi A3-asokban is.

Több elemző szerint kizárt, hogy rövid idő alatt lezárható a botrány, ezért már nem ajánlják vételre a német autógyártó részvényeit. Bár az nem  valószínű, hogy az amerikai hatóságok maximális mértékű bírsággal sújtsák a Volkswagent, valószínűleg évekre lesz szükség a fogyasztók bizalmának visszaszerzéséhez, ami annál inkább is fájdalmas, mert az utóbbi időkben nehezen boldogult az amerikai piacon a német autógyártó.  

A több hónapja vezetői válsággal küzdő Volkswagen-csoport helyzetét az is nehezíti, hogy csökkent jövedelmezősége, ráadásul Kínában egyre kevesebb autót tud értékesíteni.