Életünkkel fizethetünk a kormány fukarságáért: katasztrofális állapotban a vasút

Életünkkel fizethetünk a kormány fukarságáért: katasztrofális állapotban a vasút

Egyértelműen az Orbán-kormány sara, hogy megszaporodtak a belesetek a MÁV-nál: addig-addig vonták el a pénzeket, míg a hálózat szinte teljesen lerohadt, ezért történik egyre több szerencsétlenség.

Teljesen nyilvánvaló, hogy azért sűrűsödtek meg a balesetek a MÁV hálózatán, mivel a korábbi években a kormányzat folyamatosan elvonta a forrást az ágazattól” – véli a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (Veke) elnöke. Dorner Lajos a Népszavának elmondta, súlyos közlekedési balesetek máshol is megtörténnek – még ott is, ahol többet költenek pályakarbantartásra –, de

Magyarországon „a balesetek számossága a figyelmeztető jel”.

Nem lehet tudni, pontosan mekkora forráselvonásról beszélünk, de Dorner szerint nem lehet elég nagy összeget mondani, amire a MÁV-nak ne lenne szüksége.

Ez meg is látszik a szolgáltatás minőségén: balesetek, késések, gyakran áldatlan állapotok, nyáron a hőség, télen pedig egy apróbb havazás is megbénítja a MÁV-ot.

Lázár János hozott is ajándékot, meg nem is

Dorner emlékeztetett, a közlekedési miniszter ugyan végrehajtotta a kormány döntéseit, de voltak tervei. A vármegyebérletek bevezetésével pl. az, hogy egy 4,5 milliós utastömeget hozzon létre, akikre hivatkozva már komolyabb lobbierővel tudna fellépni a kormány felé.

A egyesületi elnök arra figyelmeztet, hogy maga Lázár János közlekedési miniszter is a kormány döntéseit hajtotta végre. - Az ugyanakkor megfigyelhető, hogy a vármegyebérlet bevezetésével Lázárnak éppen az volt a törekvése, hogy egy 4,5 milliós utastömeget hozzon létre, akikre hivatkozva már komolyabb lobbierővel tudna fellépni a kormány felé.

Így sikerül Lázárnak csaknem 800 milliárd forintnyi állami hitelhez jutnia mintegy 500 kilométernyi szakasz felújításhoz (a fideszes miniszter nagyjából másfél hete beszélt a tervezett jelentős vasútépítési és felújítási tervekről), még úgy is, hogy nyílt titok a szakmában: erre azért is szükség van, mert Mészáros Lőrinc vasúti cégeinek jelenleg nincs munkája.

Sínre tették és ott is hagyták

Andó Gergely vasúti szakújságíró úgy véli, a sorozatos műszaki meghibásodások oka egyfelől az, hogy a vasúti infrastruktúra elöregedett. Közben pedig egyre súlyosabb hőhullámok voltak. Annak idején olyan hálózat épült, ami 21-22 fokos hőmérsékleten van nyugalmi állapotban.

A magyar mércével mérve extrém melegben a sínek, szerelvények illesztései már nem bírják az igénybevételt - világított rá.

(Címlapkép: MTI)