2024. március 1-jétől vezetik be a 24 órás autópálya-matricát, és 5150 forintba kerül majd
– árulta el Lázár János az éves bizottsági meghallgatásán hétfőn. Az építési és közlekedési miniszter annak kapcsán beszélt erről, hogy egy uniós rendelet alapján 2024-től kezdve a tagállamoknak biztosítaniuk kell a napi matricákat is a személyautók és a nehézgépkocsik számára egyaránt.
Az EU az egynapos matricák bevezetésére a 2024. március 25-i határidőt szabta meg, az Orbán-kormány most ezt épphogy kicentizte.
A jövő évi autópályadíjak már ugyancsak ismertté váltak, és minden kategóriában inflációkövető, nagyjából 25 százalékos áremelés lesz az autósok számára. Ahogyan arról lapunk már korábban beszámolt, ekképp alakulnak majd a matricák költségei:
• 10 napos matrica 5500 Ft ➤ 6325 Ft
• havi matrica 8900 Ft ➤ 10235 Ft
• éves országos matrica 49190 Ft ➤ 56568 Ft
• éves megyei matrica 5720 Ft ➤ 6578 Ft
A Jobbik-Konzervatívok már évekkel ezelőtt kezdeményezte az egynapos matricatípus bevezetését észszerű módon, hogy ne kelljen feleslegesen egyhetes vagy tíznapos matricát venni, ha csak egy pár órára vennénk igénybe egy fizetős útszakaszt. Az ellenzéki párt viszont ennél az ötezer forintot is túlszárnyaló helyett alacsonyabb, reálisabb árat óhajtott volna.
Az EP friss döntése a tranzitra, országon való átutazásra vonatkozik, azaz egyelőre nem biztos, hogy a hazai autósok is vehetnek majd itthon egynapos matricát. Ha azonban mégis így lesz, ez bizonyára akkor is sokakban keserű szájízt hagyhat.
Más ügyekben is kérdeztük Lázár Jánost
A hazánkba érkező vendégmunkások kezelhetőségéről és a Budapest-Belgrád vasútvonal építéséről is beszélt parlamenti bizottsági meghallgatásán Lázár János. A miniszter viszont a kényes kérdésekről, a Magyar Teniszszövetség súlyos anyagi problémáiról érdemben nem nyilatkozott az N1TV-nek:
(Címlapkép: Lázár János építési és közlekedési miniszter az Országgyűlés plenáris ülésén 2023. június 13-án. MTI/Kovács Tamás)