A nemzetközi hitelminősítő szerint jóllehet a német autóipari konglomerátum pénzügyi politikájának felülvizsgálata és a további költségcsökkentő intézkedések enyhíthetik a Volkswagen likviditási pozíciójára és adósminőségi mutatóira gyakorolt hatásokat, még az is eltarthat több negyedévig, "ha nem éppen évekig", amíg kiderül, hogy egyáltalán mekkorák lesznek e hatások.
A Moody's szerint az bizonyosnak tűnik, a botrány hatásai 2017-ben is érvényesülnek.
A cég több forgatókönyvet is kidolgozott, hangsúlyozta ugyanakkor, hogy a legrosszabb a legkevésbé valószínű.
A legkedvezőbb forgatókönyv azzal számol, hogy a Volkswagen hatékony műszaki megoldást talál az érintett járművek átalakítására, a cég által eddig képzett 6,5 milliárd eurós tartalék elég lesz a botrányból eredő költségekre, és a perekből eredő többletkiadások sem haladják meg a 2 milliárd eurót.
E forgatókönyv alapján a Volkswagen adósságrátái, valamint kamat- és tőketörlesztés-fedezeti rátái romlanának ugyan, de már 2016-ra ismét összhangban lennének a Moody's által a cégre jelenleg érvényben tartott elsőrendű "A2" besorolással.
Az eggyel rosszabb, közepes forgatókönyv is azzal számol, hogy a Volkswagen hatékony műszaki megoldást talál az érintett járművek átalakítására, de a javítási költségek elérik a 7,5 milliárd eurót, és ehhez 4 milliárd euró többletköltség járul a pereskedésekből.
E forgatókönyv alapján a teljes költségkihatás 2017-ig elérné a 20,5 milliárd eurót, és a Volkswagen adósminőségi mutatói is csak fokozatosan, 2017-re érnék el vagy közelítenék meg a botrány előtti szinteket.
A legrosszabb - egyben a Moody's által a legkevésbé valószínűnek tartott - forgatókönyvben az szerepel, hogy nem sikerül gazdaságilag és műszakilag életképes megoldást találni az érintett járművek átalakítására, és a Volkswagen arra kényszerül, hogy visszavásárolja azt a több mint 480 ezer autót, amelyet az Egyesült Államokban adott el a teszteredmény-hamisító szoftverrel felszerelve.
E forgatókönyv alapján a pereskedésekből eredő többletköltség eléri a 10 milliárd eurót, a teljes költségkihatás pedig 31 milliárd euró lenne a 2015-2017-es időszakban.
A Volkswagen adósságrátái, valamint kamat- és tőketörlesztés-fedezeti rátái jelentősen romlanának, és 2017-re már nem érnék el azt a szintet, amelyet a Moody's a Volkswagenre jelenleg érvényben tartott "A2"-es besoroláshoz elvár.
A Moody's már a múlt hónap végén leminősítés lehetőségére utaló negatívra rontotta a Volkswagen adósosztályzati kilátását, azzal a véleményével indokolva a döntést, hogy a súlyos pénzbírságokkal és veszteségekkel fenyegető csalási botrányt a járműipari cég globális szinten is hosszú időre megszenvedheti. A Moody's az osztályzati kilátás rontásával egy időben mindazonáltal megerősítette a Volkswagen-csoport hosszú futamú kötelezettségeinek A2/(P)A2, illetve a rövid lejáratú adósságpapírok Prime-1/(P)Prime-1 besorolásait megerősítette. Ezek továbbra is elsőrendű befektetői minősítések.
Nem sokkal korábban a két másik nagy nemzetközi hitelminősítő, a Fitch Ratings és a Standard & Poor's is negatív kilátást adott a VW-csoport osztályzataira, a Moody's aggályaihoz hasonló indokokkal.