Fuvarozók: a személyszállítás gyakorlatilag leállt, az árufuvarozás 30-40 százalékkal esett vissza

Fuvarozók: a személyszállítás gyakorlatilag leállt, az árufuvarozás 30-40 százalékkal esett vissza

A koronavírus nemcsak súlyos egészségügyi krízis okozott, de a gazdaságot is rég nem látott kihívás elé állította. Az Európai Unió alapelvei közé tartozik az áruk és a személyek szabad mozgása is, ehhez elengedhetetlen a fuvarozói szektor. Megkerestük a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületét, hogy megtudjuk, az ágazat mennyire szenvedi meg a koronavírus-válságot, és milyen központi segítségre számítanak.

„A Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete folyamatosan dolgozik a kamarával, valamint az illetékes minisztériumi, hatósági szervekkel együttműködve, hogy előkészítsék azokat a javaslatokat, amik a szektor lehetséges támogatási felületeire fókuszálhatnak” – nyilatkozta az Alfahírnek Árvay Tivadar, az MKFE kommunikációs menedzsere. Hozzátette, a különböző adó- és járulékügyi lépéseket már meglépte a kormány, most

arra várnak, hogy a fuvarozói ágazatra vonatkozóan tegyenek könnyítéseket, és ezekkel segítsenek életben tartani a fuvarozás működését.

A személyszállító autóbuszosokat ugyancsak képviseli az egyesület – mondta Árvay –, az ő esetükben az a fontos, hogy amely könnyítéseket a turisztikai ágazat szereplői már megkaptak, azokat a buszos személyszállítókra is kiterjesszék.

A személyszállítók sokkal hamarabb megérezték a válságot, ahogy Kínából elindult, a belföldi és nemzetközi turizmushoz kapcsolódó személyszállítás gyakorlatilag leállt – mondta a kommunikációs menedzser.

Nem túl erős túlzás azt állítani, hogy az autóbuszoknak száz százaléka áll pillanatnyilag,

sorra vonják ki a járműveket, illetve sajnos az autóbuszvezetők elbocsátása is megkezdődött Magyarországon – húzta alá. Úgy látja, azok a még működő szolgáltatások, amelyek eddig működtek, így például a munkásszállítás, az is kezd leállni, hiszen egyre több termelő üzem bezár.

A teherforgalomra vonatkozó kérdésünkre Árvay Tivadar azt mondta, „az egy vegyes kép”. Úgy becsüli, egy

átlag 30-40 százalékos visszaesés máris tapasztalható, ami Olaszország esetében akár 70 százalékra is felfuthat.

A forgalom visszaesése pedig a bevételek visszaesését is jelenti, vélhetően hosszabb távon – mondta. Árvay szerint ez azt jelenti, ahhoz, hogy a veszélyhelyzet elmúltával az ágazat talpra álljon, olyan támogatásokra van szükségük, amely a meglevő járműpark karbantartását, „hadra foghatóan tárolását” segíti.

Árvay Tivadar felhívta a figyelmet, hogy a piacon most a fuvardíj csökkenése tapasztalható, mivel a piacon egyre kevesebb árut kell mozgatni, és egyre több szereplő szeretne megjelenni az Unió más piacain, akik Olaszországból „kifaroltak”.

A fuvarhoz kapcsolódó költségeket olyan mértékben kell csökkenteni, hogy az egyébként is nyomott áron működő piacon erősen visszaeső fuvardíjakat a fuvarozók túléljék – vélte a szakmai szervezet képviselője. Ahhoz, hogy ők legalább a fenntarthatóság szintjén tudjanak működni, mindenképp

a költségeiknek egy nagyfokú átvállalására van szükség

akár az Unió, akár a nemzeti kormányok részéről – húzta alá Árvay Tivadar.