Még több metrókocsit újíthat fel a BKV

A sajtóban - kissé szenzációhajhász módon - körbetúráztatták a hírt: akár 13 milliárddal is többe kerülhet a 3-as metró felújítása. A Közbeszerzési Értesítőre hivatkozva több lap is azt írja: a szerződés végleges összértéke az opcionális megrendelésekkel együtt már jóval nagyobb lehet, mint ami eddig nyilvánosságra került.
 
A "drágulás" persze opcionális, hiszen a szerződés szerint a BKV bővítheti a megrendelést: az eredetileg hangoztatott 219,1 millió eurós (69 milliárd forintos) ár ugyanis 222 kocsi felújítására vonatkozott, ez 74 vezetőállással ellátott, illetve 148 szimpla kocsi - gyakorlatilag - újjáépítését jelenti. Ezt az opcionális fejezet megfejelheti további 42,2 millió euróval, vagyis mintegy 13 milliárd forinttal. 
 
A BKV ugyanis indokoltnak látja, hogy az M3-as esetleges káposztásmegyeri meghosszabbítása (ami önmagában is egy, a hazai sajátosságokat szépen bemutató, soha véget nem érő történet) miatt további 14 vezetőállású, valamint 28 sima kocsi felújítását is megrendeli a Metrovagonmastól. 
 
A szerződés szerint , amennyiben a közlekedési vállalat ezt az eredeti szerződés hatálybalépését követő 3 éven belül teszi meg, akkor a kivitelezőnek az eredetileg ajánlott áron kell leszállítania, vagyis a végösszeg nem lehet magasabb a 261,3 millió eurónál.

Visszautasítják

A BKV határozottan visszautasítja azt a sajtóban (Mfor.hu) megjelent, félrevezető állítást, miszerint az M3 felújítására vonatkozó szerződés összege 42,1 millió euróval (13,2 milliárd forint) több lenne, mint amit a Társaság korábban közölt, és ami a szerződésben is szerepel - áll a BKV  hétfői közleményében.

A társaság szerint az igazság az, hogy a BKV nyilvános szerződése, valamint az eljárást megindító felhívás is tartalmazta a 42 opcionális szerelvény lehívásának lehetőségét, következésképp valamennyi ajánlattevő erre, ennek ismeretében tett ajánlatot. Az ajánlati ár értékelése során ezen maximális, opciós mennyiségre megajánlott ár került értékelésre.
 
A szerződésben található egységárak természetesen az opcionális tételekre is vonatkoznak. Abban a szerencsés esetben, ha az M3 vonal meghosszabbítása zöld utat kapna az EU-ban, lehetőség van további járműfelújítás megrendelésére a nyertes pályázótól. Erre a lehetőségre a BKV-nak természetesen fel kellett készülnie a járműfelújítási tender során, mivel nem előnyös, hogy egy vonalon különböző típusú járművek üzemeljenek. Ezt a szándékot az érdeklődők nyilvánvalóan a kiírásban is megtalálták.
 
A sajtóban megjelent cikk megfogalmazása alapján ez az információ újként hat a felületes olvasó számára és ellentmondás feltételezésére adhat okot az alap megrendelés értéke és az opcióval növelt, maximális érték közt. A BKV nyomatékosan kijelenti, hogy az alapmegrendelésben szereplő 222 motorkocsi felújítására vonatkozó ár 69 milliárd forint (219,1 millió euró), tehát nem több, mint amiről a 

Menetrend

A kormány által vállalt pénzügyi fedezet rendezése után, a tényleges felújítás várhatóan 2016 februárjában kezdődhet meg - a BKV ekkor adhatja át az első szerelvényt az orosz cégnek.
 
Ezek után az első kocsik 2017 januárjában érkezhetnek vissza a fővárosba, amik a típusengedélyek megszerzése után állhatnak forgalomba. Ha minden jól megy, akkor 2018 nyarára az utolsó szerelvény is forgalomba állhat.  
 
Csak bírja ki addig a metró...