Bíró szerint bár kritikus állapotban a 3-as, ez nem jelenti azt, hogy nem használható. Emlékeztetett: a folyamatos üzemet elég régóta úgy tartják fenn, hogy minden üzemszünetben arról kell dönteni, hogy másnap alkalmas-e a pályának minden szakasza a közlekedésre és melyik szerelvény vihet utasokat.
A 3-as metróban nem a technika biztosítja a balesetmentes közlekedést, hanem a felügyelő ember. Ez jobb helyeken fordítva van, vagyis az ember már csak a berendezések helyes működését kontrollálja. Itt viszont az embernek kell eldöntenie, hogy mennyire hadra fogható az egész.
Ha a 3-as metró bedől, az ország is bedől
A 3-as metró katasztrofális állapota természetesen jó ideje ismert a döntéshozók előtt, állagmegóvásra, vagy egy folyamatos, részleges lezárással járó felújításra mégsem költöttek az életveszélyes állapotokat eredményező síntörések miatti síncserén kívül. Az évek óta húzódó főváros - kormány közötti huzavona után az utóbbi időkben legalább eljutottunk oda, hogy kiírták az alagutak, állomások infrastruktúrájának felújítására vonatkozó tendert.
Felhívta a figyelmet arra, hogy a szerelvényeket 10-13 óránként ma már át kell nézni, és nemcsak az eddig is rendszerben lévő rutin miatt, hanem egyszerűen azért, hogy egyáltalán üzemképesek legyenek a kocsik.
Bíró abban bízik, hogy amíg ezek a cserék lezajlanak, addig infúzión tartva a többi szerelvény is ki tudja szolgálni az utasokat.
A pályára térve azt mondta: az a helyzet, hogy a síneket kicserélték, ha ez nem történt volna meg néhány éve, akkor ma nem menne a 3-as metró. De a pálya alatti berendezések sincsenek túl vidám állapotban. A sínlekötések és a sín alatti tartószerkezetek, a beton, melyeknek a konkrét állapotát jelenleg sem én, sem a nálam okosabb emberek nem tudják megmondani. Ezt éjszakáról éjszakára vizsgálják. Ezért van néha olyan sebességkorlátozás, aztán leállítás, mint legutóbb a hétvégén is. Hogy meddig lehet ezzel játszani, azt felelősségteljesen nem tudom megmondani.
Hogy az egészet le kéne, abban nem vagyok biztos, de hogy szakaszokat igen, az benne van a pakliban - mondta a lehetséges szakaszos leállításról szólva.
Hajszálon múlott, hogy nem gyilkolt a lepusztult 3-as metró
Csak a szerencsén múlott, hogy nem történt tragédia az újpesti megállónál, miután a belváros felé vezető oldal egyik lejárójánál elengedett a rögzítése egy méretes kőburkolat-táblának. A súlyos burkolóanyag tudomásunk szerint nem esett rá egyetlen arra járó utasra sem, ugyanakkor ha ez megtörtént volna, a súlyos, életveszélyes sérülések elkerülhetetlenek lettek volna.