Nagyon megéri az államnak, hogy autózunk

Az éves és a megyei matricák eladásai erőteljesen nőttek, 18,1, illetve 15,6 százalékkal. Éves matricát összesen 341,4 ezer autóra, buszra, lakóautóra, motorra és vontatmányra vettek, amely a teljes matricaeladások 2,7 százalékát tette ki, ugyanakkor a bevételnek 23,5 százalékát adta.

A megyei matricából majdnem 1,6 millió fogyott, ennek túlnyomó többsége, 916 ezer Pest megyében. Ezt követi Fejér 186 és Győr-Moson-Sopron 114 ezer eladott matricával.

A heti jogosultság messze a legnépszerűbb, amelynek a nagy arányú külföldi vásárlás az oka. Az összes matrica 42,3 százalékát ugyanis külföldiek veszik, arányuk viszont a heti jogosultságok esetében - a D1 kivételével ahol fele-fele az arány - magasabb.

Az idei évtől a 2017-es megyei és éves matricák elővételben is megvásárolhatók, amelyből december 8. és 27. között majdnem 662 milliós bevétele volt az államnak. Ez is hozzájárult az idei számok felfutásához, bár ez nyilván hiányzik majd a jövő évi összevetésből. Eddig majdnem 40 ezer autós döntött úgy, hogy hamarabb megveszi a jogosultságot.

Sokan még mindig úgy tudják, hogy ha felhajtottak egy fizetős szakaszra, akkor elég utólag megvenni a jogosultságot. Ez tévedés. A jogszabály értelmében az e-matricát minden esetben előre, a díjköteles szakaszra való felhajtás előtt kell megváltani. Az akár néhány perccel később megváltott e-matrica jogosulatlan úthasználatnak minősül és pótdíjfizetési kötelezettséget vonhat maga után - írja a Napi.hu.

És mit mondanak a számok?

A 2016-os költségvetésben rendelkezésre álló 60 milliárd forinthoz képest 2017-ben 73 milliárd forintot különítenek el a központi büdzsében közútkezelésre és működtetésre. Több kisebb tétel mellett még mindig jelentős költség az autópálya rendelkezésre állási díj, ami jövőre 111 milliárd forintot tesz ki.

A bevételi oldalon viszont nagyobb számokat találunk. A teljesség igénye nélkül nézve: gépjárműadóból 45 milliárd forint bevételt terveznek idén, a jövedéki adóból 1029 milliárd forintot terveznek, igaz, ebben az alkohol és cigaretta után fizetett adó is benne van. Az üzemanyag általában a jövedéki adó 60 százalékát teszi ki: 2015-ben az államnak 600 milliárd forintos bevétele volt a tankolásaink után.

Látható tehát, hogy az államnak óriási nyereség az autózás, ezért sem érdekelt - kormányzati logótól függetlenül - egy fenntartható, egészségközpontúbb, közösségi közlekedést fejlesztő politika.