Debreceni aksigyár: a tervezettnél 26 milliárddal többet, 111 milliárdot ad a kormány az építkezésre

Debreceni aksigyár: a tervezettnél 26 milliárddal többet, 111 milliárdot ad a kormány az építkezésre

Némi túlzással, még a tervek is alig készültek el a debreceni akkumulátorgyárról, a projekttel kapcsolatos állami költségek azonban csak nőnek és nőnek. 

A tegnapi Magyar Közlönyben jelent meg egy kormányhatározat - 1065/2023. (III. 8.) számmal - a "villamosenergia-ellátáshoz kapcsolódó infrastruktúra-fejlesztésekkel összefüggő kormányhatározatok módosításáról". Orbán Viktor itt többek között a korábbi "a debreceni Déli Gazdasági Övezet bővítésével összefüggő infrastruktúra-fejlesztésekről szóló 1041/2022. (II. 4.)" kormányhatározat 1. pontját módosítja. 

A sztori nem olyan bonyolult innentől kezdve, csak az összegekre figyeljünk. 

A kínai CATL leendő akkumulátorgyárának (is) helyet biztosító ipari park számára 2022. február 4-én Orbán Viktor miniszterelnök még több mint 85 milliárd forintot (egészen pontosan 85 093 591 533 forintot) csoportosított át, ezt az alábbi ütemezés szerint tette meg:

  • a 2022. évben 7 256 838 606 forint,
  • a 2023. évben 11 883 811 937 forint,
  • a 2024. évben 13 850 503 791 forint,
  • a 2025. évben 26 193 615 262 forint,
  • a 2026. évben 25 908 821 937 forint. 
Most viszont ott tartunk, hogy a debreceni gazdasági övezet fejlesztése már 111 114 895 877 forintba kerül a magyar adófizetőknek. Tehát az elmúlt 13 hónap alatt több mint 26 milliárddal forinttal növekedtek a költségek.

Most így néznek ki a tervek: 

  • a 2023. évben 31 342 607 968 forint,
  • a 2024. évben 18 256 388 572 forint,
  • a 2025. évben 30 549 558 248 forint,
  • a 2026. évben 26 405 760 787 forint.

Az Orbán Viktor által jegyzett határozatokból nem derül ki, mi indokolja a tetemes, harmincszázalékos növekedést. Azt ugyanakkor többször is elismerte a miniszterelnök, hazánk úgynevezett újra iparosítása, az akkumulátorgyárak telepítése a túlzott energiafelhasználás miatt pörgeti az inflációt