Nemhogy a jövedéki adó ideiglenes elengedése nem várható, hanem könnyen lehet, hogy annak emelésére kényszerül a fiskális kormányzat – írja a Napi.hu. Egy 2003-as uniós rendelet ugyanis előír egy minimumszintet az üzemanyagok jövedéki adójára, mégpedig
- benzin esetében 359 euró
- gázolaj esetében 330 euró
ezer literenként.
Ez a jelenlegi, 360 forint körüli euróárfolyam esetén literenként 129, illetve 119 forintnak felel meg.
Csakhogy jelenleg a benzinre 120 forint jövedéki adót, valamint 4,145 forint készletezési díjat, a gázolajra pedig 110,35 forint jövedéki adót, továbbá 3,883 készletezési díjat számítanak fel. Ez azt jelenti, hogy a benzin esetében 5, a dízel esetében 4 forintos emelés lenne szükséges az uniós jogszabály teljesítéséhez.
Ha 500 forint egy liter benzin, abból 230 forint az adó
Történelmi magasságokban járnak az üzemanyagárak, a kormánynak pedig hatalmas mozgástér áll rendelkezésére ahhoz, hogy csökkentse a lakosság terheit - erre utaló magatartást azonban egyelőre nem láthatunk. Péntektől újabb drágulás sújtja az autósokat, átlagosan egy liter benzinért 482, míg a gázolaj literjéért 493 forintot kell majd kifizetni a kutakon.
Ám lenne más lehetőség is: a monetáris kormányzat (a Matolcsy György vezette jegybank) erősíthetné a forintot.
A gazdasági portál megkérdezte a Pénzügyminisztériumot, hogy emelik-e az adó mértékét, illetve ha nem, akkor nem tartanak-e a szankcióktól, de a tárca nem válaszolt megkeresésükre.
A lap emlékeztet, az elszabaduló üzemanyagárak miatt Horvátországban 30 napra a benzin árát 11, a gázolajét 11,1 kunában maximálták. Azt is megjegyzik, a jövedékiadó-szabályoknak való megfelelésre Magyarország – több más tagállammal együtt – hosszú, 2017-ig tartó moratóriumot kapott. Ennek ellenére azt csak idén év elejére teljesítettük, ami miatt el is marasztalták Magyarországot.