Meglepetés: Rogán bejelentette, Mészáros Lőrincékhez került a 35 évre szóló autópálya-koncesszió

Meglepetés: Rogán bejelentette, Mészáros Lőrincékhez került a 35 évre szóló autópálya-koncesszió

A Themis magántőkealap vezette konzorcium nyerte meg az autópályák építésének és karbantartásának koncessziós jogát a következő 35 évre – jelentette be pénteken Rogán Antal, a Miniszterelnöki Kabinetirodát miniszter az eljárás eredményét.

Ez az a konzorcium, amiben Mészáros Lőrincnek is érdekeltsége van.

Az MTI azt írja, a miniszter kifejtette, nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű az autópálya-rendszer bővítése és fejlesztése.

2032-ig 317 kilométer új autópálya épül, és a koncesszió első tíz évében 265 kilométer hosszan sávbővítések is lesznek

- mondta Rogán Budapesten egy háttérbeszélgetésen. Hozzátette: az útdíjbevételek elegendők és fedezni fogják a koncessziós költségeket.

Még honlapja sincs a hivatalnak, amely 35 évre koncesszióba adná a magyar gyorsforgalmi úthálózatot

Fantomhivatalnak nevezte a Népszava által megkérdezett közbeszerzési szakértő a magyar gyorsforgalmi úthálózat koncessziós jogát értékesíteni kívánó Nemzeti Koncessziós Irodát (NKI). Mint rámutat, a szervezetnek még honlapja sincs, így elérni sem egyszerű őket. Az NKI-t tavaly alapította a Rogán Antal propagandaminiszter által vezetett Miniszterelnöki Kabinetiroda.

Rogán szerint az eljárás mindenben megfelel az uniós előírásoknak, egységes kiírás vonatkozik az új szakaszok építésére és karbantartásra. Az új építéseknek 317 kilométer hosszan 2032-ig kell megvalósulnia, a sávbővítéseknek 265 kilométer hosszan, az első tíz év alatt kell elkészülnie. A miniszter ezek között említette az M1-es bicskei, komáromi, tatabányai, illetve az M7-es székesfehérvári, balatonvilágosi szakaszait, az M3-as gödöllői, baki, gyöngyösi, hatvani, kerekharaszti részeit, az M3-ast a keleti határig, és az M85-ös egyes részeit.

Az üzemeltetés-fenntartás a koncessziós időszak teljes 35 évében 1044 kilométer szakaszon valósul meg a szerződés szerint, valamennyi útszakasz munkálatai a nemzetgazdaságilag kiemelt beruházásokhoz tartozik

- közölte.

A projekt pénzügyi modelljéről elmondta, hogy az állam rendelkezésreállási díjat fizet, 35 év alatt fizeti ki a karbantartás-építés teljes összegét. A koncesszornak saját költségére kell felvennie a projekt megvalósításához szükséges hitelt. Ismertette, hogy az állam által beszedett útdíjaknak fedezni kell a 35 év alatt a teljes rendelkezésre állást.

Elmondta, az állam rendelkezésére álló bevételek fedezni fogják a koncesszió költségét, a magyar állam az útdíjbeszedéssel kapcsolatos jogokat nem engedi át.

A RÁD összege a koncesszió szerint 1 évre és 1 kilométerre vetítve 96,2 millió forint. A meglévő autópályák végig állami tulajdonban maradnak, ahogy az újonnan építettek is - jelezte Rogán Antal.

Mint márciusban megírtuk, tavaly októberben arra jutott a bíróság, hogy nyilvánosságra kell hozni, mi alapján döntött a kormány a 35 éves autópálya-koncesszió mellett. Az NKI azonban fellebbezett. A per másodfokú tárgyalásán azonban jogerős ítélet született, aminek értelmében ki kell adni az adatokat.

Jogerős: nem titkolhatja a kormány, mi alapján döntött 35 éves sztrádakoncesszióról

Nem titkolhatja a Nemzeti Koncessziós Iroda (NKI), milyen számítások alapján jutottak arra, hogy 35 évre koncesszióba adják a teljes magyar hulladékgazdálkodást - írta a Szabad Európa . Az NKI-t - melyet egyébként a Rogán Antal propagandaminiszter által vezetett Miniszterelnöki Kabinetiroda alapított 2020-ban - a Transparency International Magyarország (TI) perelte be, és a bíróság múlt heti elsőfokú, nem jogerős ítélete szerint ki kell adnia a számításokat.