Határozati javaslatot nyújtott be a Jobbik négy parlamenti képviselője az üzemanyagárak csökkentése érdekében. A Jakab Péter, Dudás Róbert, Potocskáné Kőrösi Anita és Z. Kárpát Dániel által jegyzett indítvány három lépésben fékezné meg a már félezer forintnál is drágább benzin és gázolaj további drágulását.
Első lépésként azt kezdeményezik, hogy a kormányzat az üzemanyagok kiskereskedelmi árát a NAV által közzétett (norma szerint alkalmazható) novemberi árakon fagyassza be az év végéig. Az adóhatóság honlapján megjelent tájékoztatás szerint ez az összeg
Második lépésként az Országgyűlés határozata által arra köteleznék a kormányt, hogy kezdjen tárgyalásokat az Európai Bizottsággal az üzemanyagokat terhelő jövedéki adó csökkentéséről. Lapunk korábban megírta, az uniós szabályozás értelmében a benzinre legalább 359 euró, a dízelre legalább 330 euró jövedéki adót kell kivetni ezer literenként. A gyenge nemzeti valuta miatt azonban ezt a feltételt már most sem teljesíti az ország, a benzint terhelő literenkénti 120, valamint a gázolajat terhelő literenkénti 110,35 forintos közteher a 360 forint körüli euróárfolyam miatt ettől csaknem 10 forinttal marad el.
A harmadik lépés ugyancsak az Európai Bizottsággal lefolytatandó tárgyalás eredménye lenne. Az Országgyűlés határozata arra kötelezné a kormányt, hogy tárgyaljanak a testülettel az üzemanyagok kedvezményes áfakörbe sorolásáról. A jelenlegi uniós szabályozás ugyanis nem engedi, hogy az üzemanyagokra alacsonyabb áfát vessenek ki, a hazai Európa-rekorder 27 százalékos áfa így még tovább drágítja a tankolást.
Nem a Jobbik az egyetlen, akinek az agyában ez felmerült, a minap beszámoltunk arról is, Markus Söder, a német Keresztényszociális Unió (CSU) elnöke felvetette, átmenetileg 7 százalékra lehetne csökkenteni az üzemanyagokat terhelő általános forgalmi adót.
Lapunk kiszámolta azt is, mennyivel lehetne csökkenteni az üzemanyagok árát, ha a kormányzat év végéig lemondana a jövedéki adó behajtásáról, és a lehető legkedvezőbb, 5 százalékos áfakörbe lehetne sorolni az üzemanyagokat.
Mennyibe kerülne az üzemanyag, ha Orbánék komolyan gondolnák a szabadságharcot?
Hetek óta része a hazai - és nemzetközi - közbeszédnek a magas üzemanyagár. Portálunk a közelmúltban bemutatta, milyen piaci és jogszabályi előírások által előírt tételekből áll össze az az összeg, ami végül kiadja az immár félezer forintra rúgó literenkénti összeget.
Számításaink szerint a fenti, optimista forgatókönyv alapján akár 200 forinttal is olcsóbb lehetne egy liter: a benzin 292, a gázolaj 311 forint lehetne.