Kinek a hibája, hogy a Budapest-bérlet veszélybe került? Kinek a hibája, hogy a főváros ismét pártpolitikai csatatérré változott?
Megszűnik, nem szűnik, csak márciusig marad, március után is marad, de csak egy ideig
– gyakorlatilag mindenféle forgatókönyvet olvashattunk arról, hogyan változik Budapesten a közösségi közlekedés. A Budapest-bérlet megszűnése több százezer embert érintett volna: különösen nehéz helyzetbe hozta volna az ingázókat és HÉV-vonalak környékén lakókat, hiszen a budapesti mellé egy külön bérletet kellett volna vásárolniuk.
A történetnek szerencsére nem így lett vége: Lázár János építési és közlekedési miniszter és Karácsony Gergely főpolgármester megállapodást kötöttek, így a Budapest-bérlet megmenekült, a Pest vármegyei- és havi országbérleteket a BKK járatain is elfogadják. Üröm az örömben, hogy bő egy hónap kellett ehhez az egyezséghez. Ha a politikai szereplők nem egymással és a kampányolással foglalkoznak, hanem a probléma megoldásával, talán hamarabb sikerült volna megoldani ezt a bérlet-ügyet.
Karácsony elaludt, Lázár a fővárossal szívózott, Vitézy köszönte szépen, és beizzította a kampányát
A kormány 2016-ban vállalta át a HÉV és a „kék Volánbuszok” működtetését. Ezeknek a járatoknak fontos szerepük van Budapesten belül, a csepeli HÉV is városhatáron belül közlekedik, ezért a fővárosnak hozzá kell járulnia működtetésükhöz. Minderről volt egy megállapodás, ami 2023. december 31-én lejárt. Mivel változtak a körülmények, ezt az állam részéről át akarták gondolni. Tudni kell, hogy a főváros és az állam között minden évben kellemetlen elszámolási vita van az elővárosi járatok költségeinek elszámolásáról. Idén sem volt ez másként.
Első körben arról szóltak a hírek, hogy az egységes Budapest-bérlet már januártól megszűnik, aztán bejelentették, hogy mégis marad a rendszer, majd közölték, hogy csak márciusig lesz Budapest-bérlet. A kavarodás tényleg hatalmas volt.
Mi folyik itt, Budapesten? Karácsony azt sem tudta, mi történik
Még maga Karácsony Gergely is azt mondta, valójában ők sem értik, hogy mi történik. Szerinte annak az elszámolási vitának, amelyre Lázár minisztériuma hivatkozott, nincs köze a Budapest-bérlet ügyéhez. Később ezt azzal toldotta meg, hogy Lázár János tárcájának kell az a pénz, ami a fővárosnak járna, és kevesebb HÉV-et akarnak üzemeltetni.
Lázár hozott is ajándékot, meg nem is
Az építési és közlekedési miniszter hosszú száműzetés után könyörögte vissza magát Orbán Viktor kegyeibe. Mivel a Fidesz évek óta szítja az ellentétet Budapest és a vidék között, elképzelhető, hogy Lázár az egész bérlet-üggyel a miniszterelnöknek próbált imponálni. Persze ez csak feltételezés. Lázár János és Karácsony Gergely páros felelgetéséből az lett, hogy a miniszter bedobta a nagy ajánlatot: megmarad a Budapest-bérlet, de cserébe fogadja el a BKK az ország- és vármegyebérleteket is. Arról viszont, hogy a költségek elszámolása hogyan alakulna, egy szót sem mondott.
Az ajánlat után a felek végre tárgyalóasztalhoz ültek, január végére pedig megszületett a megállapodás. Vitézy Dávid egykori államtitkár és BKK-vezér folyamatosan kommentálta az eseményeket, hol a főpolgármesterbe, hol a miniszterbe rúgva. Elképzelhető, hogy Vitézy az LMP főpolgármester-jelöltjeként indul majd az önkormányzati választáson. Nem lepődnénk meg, ha a szakértősködése már egyfajta előkampány lett volna – ha többet nem is, annyit biztos elért vele, hogy a sajtó felkapja a nevét.
Kinek a hibája, hogy a Budapest-bérlet veszélybe került?
Karácsony Gergely nyilván későn kapcsolt. A megállapodás talán hamarabb létrejött volna, ha ő és Lázár János nem egymással, hanem a budapestiek mindennapjait érintő kérdéssel foglalkoznak. Sok százezer embernek nem volt mindegy, hogy mi lesz a „csata” végkimenetele.
Talán nem túlzás azt állítani, hogy csak kicsin múlott, hogy ezúttal a kormány és Karácsony közötti harcnak nem a budapestiek lettek a vesztesei.
Mi lesz veled, Budapest-bérlet? Karácsony a megállapodással kiszolgáltatta az önkormányzatot a kormánynak.
Az egyezséggel valóban jól járnak az utasok, hiszen olcsóbban vásárolhatják meg a BKK-bérletet. Kérdés, mi lesz a bevételekkel. Karácsony január 30-ai sajtótájékoztatóján elmondta, hogy a március elsejétől oda-vissza elfogadott és árusított Budapest-bérletek, valamint ország- és vármegyebérletek bevételei egy közös alapba fognak kerülni, ahonnan férőhelykilométer alapján fogják elintézni egymás közt az osztozkodást. Ebbe az alapba fog kerülni a kormány támogatása, amit tömegközlekedési normatívaként évente ad a fővárosnak. Ez 12 milliárd forint.
Megvan az esélye annak, hogy a MÁV a BKK-tól elszívja a bérletbevételek jelentős részét. Ahogy a hvg.hu írja: a kormány (közlekedés)politikai döntéseitől függ, hogy a BKK-nak (a fővárosnak) mennyi lesz a menetdíj-bevétele, illetve hogy ezek a pénzek pontosan milyen ütemezésben, milyen csatornákon keresztül folynak be.
Röviden: a Karácsony-Lázár közti megállapodással a fővárosi önkormányzatiság hatalmasat csorbult. Ettől a kormánytól – az eddigi tapasztalatok alapján – aligha várhatnak bármi jót a fővárosiak.
(Címlapkép: Karácsony Gergely főpolgármester beszédet mond a hagyományos „Mikulástroli” első járatának elindítása alkalmából rendezett eseményen a Városháza parkban 2023. december 5-én. MTI/Soós Lajos)