A mediánbér 363-szorosát költötték el Facebookon a Megafon propagandistái októberben

A mediánbér 363-szorosát költötték el Facebookon a Megafon propagandistái októberben

Az alábbiakban összeszedtük, pontosan mennyi pénzt égettek el a tevékenységükből jól láthatóan propagandaszócsőként funkcionáló Megafon Központ élharcosai októberi Facebook-költéseik révén. A hirdetésekre szánt költségek ugyan személyenként eltérőek, de a végösszeg remekül illusztrálja, milyen könnyen fel tudnak szívódni súlyos forintszázmilliók.

Hiába a pénz, paripa, fegyver, a Megafon egyelőre nem állítja meg a „balliberális gőzhengert"

Úgy tűnik, "A kopasz" heti egymilliós hirdetési költéssel is hiába oszt, alig érdekel valakit, pedig a Megafon Központ támogatottjaként Filep Dávidból is profi "jobboldali influenszert" akarnak képezni. Abban, hogy az Orbán-kormány aktuális üzeneteinek eljuttatásához egy akkurátusan, temérdek pénzből kiépített, professzionálisan működő propagandagyár áll rendelkezésére, semmi újdonság nincsen.

A múlt hónapban pedig különösen fontos lehetett a megafonosoknak is, hogy a kormány politikai kommunikációs kontentáradata minél több embert elérjen, hiszen október 23. ünnepe nem csak 1956-ról szólt számukra, hanem a hosszabb kihagyás után ismét megrendezett Békemenetről. Ráadásul az ellenzéki előválasztás lezárultával bizonyára a feladat adott volt: újra tematizálni kellett, hatékonyan dominálva az online teret és a közbeszédet.

Vessünk tehát egy óvatlan pillantást a kérdéses számokra a Facebook Hirdetéstár-jelentése segítségével!

126 millió propagandára

Deák Dániel csak az október 2. és 31. közötti időszakban 37 681 365 millió forintot költött el Megafon-szponzorációval a közösségimédia-hirdetéseire, amelynek eléréseiről a napokban büszkén be is számolt követőinek. A Hirdetéstár adatai szerint ez a legmagasabb összeg a Megafon véleményvezérei körében. A kormányközeli XXI. Század Intézet vezető elemzője 55 ezres követőtábort tudhat a magáénak a Facebookon. (Mellékszál, de a kormánypárti propagandaoldalak és influenszereik sorában Deák a Telex gyűjtése szerint kiemelkedő teljesítményt ért el a múlt heti 316 ezres interakcióit tekintve, így nem csoda, hogy aztán örömmel adott hírt elvitathatatlan jelentőségű, elérésszámait taglaló érdemeiről.)

Egy másik fontos, 85 ezer követővel bíró arca a Megafonnak Rákay Philip, aki 34 639 724 forint elköltéséről gondoskodott facebookos hirdetések formájában. Továbbá a sort gazdagítják még:

  • a maga 39 ezres táborával Bohár Dániel 12 684 009 + 5 375 628 forintot (egy név alatt két külön tételként szerepel),
  • A 14 ezer követővel rendelkező Déri Stefi a közösségi oldala hirdetésére 13 811 685 forintot,
  • a 8,9 ezer követőt elérő, KonVerzió névre hallgató, de szintén a Megafonhoz tartozó oldal 13 044 480 forintot,
  • Trombitás Kristóf 17 ezres követőszámmal már szerényebb összeget, 9 000 110 forintot költött.
  • Mindehhez az ugyancsak megafonos Kovács István mindössze 173 342 forintos hirdetésköltsége is hozzáadódik.

A Megafon hangosbeszélőinek októberi Facebook-hirdetései tehát összesen

több mint 126 milliót, egészen pontosan 126 410 343 magyar forintot emésztettek fel.

A bruttó mediánbér 363-szorosa

Egy ilyen havi ráfordítás nem tűnik annyira kiugróan magas összegnek, s talán magától értetődőnek tűnhet ebben a műfajban, azonban nem árt kézzelfoghatóbbá tenni, mennyit ér a hétköznapokban ez az ominózus pénzösszeg.

Ha az aktuális fővárosi lakásárakat vesszük alapul, megállapítható az ingatlannet.hu adatai alapján, hogy a 88 millió forintos átlagár szinte eltörpül a fenti 126 milliós Facebook-kiadáshoz képest. 822 ezres átlagos négyzetméterár mellett egy 150 négyzetméteres budapesti ingatlan vásárolható az említett hirdetéspénzből.

A mostanában sokat hangoztatott, és a lélektaninak tartott határt átlépő üzemanyagárak viszonylatában (ami az ingatlanárakhoz hasonlóan egyébként sem kifejezetten olcsó) a szóban forgó 126 millió forintból 

  • az 518 forintos gázolajból 244 035, míg
  • az 506 forintos benzin esetében 249 822 liter vásárolható

a holtankoljak.hu legfrissebb információi szerint.

A jövedelmeket illetően az átlag helyett praktikusabb a hazai mediánbéreket alapul venni, így a KSH legutóbbi adatai alapján a bruttó kereset mediánértéke 348 100 forint volt. Ez pedig azt jelenti, hogy

a múlt havi Megafon-hirdetések 126 milliós összköltségéből 363-szor (!) kijön egy átlagos magyar adókkal és járulékokkal még nem terhelt bruttó fizetése. 

Még a 436 700 forintos bruttó átlagkeresettel számolva is 289-szeres a különbség.

Végül érdekességképp: a Fidesz közösségi oldalához tartozó hirdetések költsége az elmúlt hónapban kis híján 100 milliós, azaz 98 553 091 Ft-os összegre rúgott; míg Magyarország Kormánya Facebook-oldala esetében ugyanez 54 803 819 Ft. Emellett Orbán Viktor hivatalos oldala csupán 644 817 Ft-ot költött el hirdetésekre, így összességében a legfőbb kormányzati kommunikációs csatornáknak tekinthető oldalak 154 millió forintos hirdetésköltséget könyvelhettek el - nem számolva a további több százezres és milliós nagyságrendű költéseket a kormánypártok más ismert politikusai részéről.

A Fidesz nem aprózza el: egymillió forintért hirdet Facebook-posztonként

Ahogyan azt a múlt héten megírtuk, a kormány kommunikációs guruinak egyik legújabb projektje, hogy milliókból kiképzett jobboldali véleményvezérekkel akarják teleszórni az online médiateret. Ezt a műveletet a Megafon Központ igyekszik elvégezni, aki Rákay Philip, Bohár Dániel, Bayer Zsolt, illetve Filep Dávidból is profi "kormánypárti influenszert" akar képezni, utóbbit A kopasz oszt néven futtatják.