A matricás úthasználat átlagosan 16,4 százalékkal drágul. Személyautókra a jelenlegi 49 190 forintról 57 260 forintra drágul az éves országos sztrádamatrica. Az egész évre szóló megyei matricák jövőre 6660 forintba fognak kerülni a mostani 5720 forint helyett – számolt be a 444 a Lázár János által vezetett közlekedési minisztérium 2024-es útdíjfizetésről szóló rendelete alapján.
A havi matricák árát 8900 forintról 10 360 forintra fogják emelni a jövő év elejétől.
Az autópálya-matricák árát a mindenkori augusztusi infláció alapján szokták meghatározni, és mivel akkor még a fideszes KSH is csak 16,4-re tudta letornászni az árdrágulást, így a sztrádadíjak is eszerint növekszenek.
A díjköteles úthálózat bővítésével további 150 milliárd forintot sajtol ki az Orbán-kormány a magyar autósokból.
Annak érdekében, hogy a Békésben található M44-est is fizetőssé tehessék, Lázár János minisztériuma felrúgja a szokásjogot, miszerint csak azok a gyorsforgalmi utak lehetnek fizetősek, amik az országos hálózat részei. Az M44-es Jász-Nagykun-Szolnok megyei szakaszát és az ott futó M4-est is megsarcolják, így Nógrád marad az egyetlen megye, ahol még nincs díjköteles út.
Ezen kívül mostantól az M0-ás autóút teljes hossza díjköteles lesz, ami főleg a kelet-pesti agglomerációból ingázók életét fogja megkeseríteni. Januártól matrica kell az M6-os Ráckeresztúrig vezető szakaszára és a teljes M31-esre is. Zalában díjkötelessé teszik az M76-os autópályát a Balatonszentgyörgy-Balatonberény csomóponttól a Keszthely-Fenékpuszta csomópontig.
Uniós nyomásra végül bevezetik az egynapos sztrádamatricát, de olyan drágává teszik, hogy ne érje meg.
A Jobbik-Konzervatívok több éve kezdeményezte, hogy vezessék vissza a 24-órás autópálya-matricát, de a Fidesz-kormány egészen addig nem foglalkozott az autósok igényével, míg egy EU-s kötelezettség miatt nem kényszerült erre. Orábánék azonban úgy oldották meg a dolgot, mint a mesebeli okos lány: adtak is meg nem is.
A 24 órás matrica 5150 forintba fog kerülni, ami majdnem annyiba kerül, mint egy 10 napos.
A fideszes árszabás lényege nyilvánvalóan az, hogy eltántorítsa az autósokat az egynapos matricától és a drágább megoldások felé terelje őket, hogy még több bevételt generáljanak a NER-es oligarcháknak, akiknek a kormány kiszervezte az utak üzemeltetését.
Januártól nem csak az autópályamatrica, de a benzin és a gázolaj is drágább lesz:
Orbánék 41,3 forinttal fogják megemelni az üzemanyagok jövedéki adóját.
Az adóemelés jelentősen drágítani fogja az üzemanyagokat, ami természetesen beépül minden termék árába tovább hajtva ezzel az inflációt.
(Címlapkép: A Magyar Közút Nonprofit Zrt. munkatársai helyeznek ki egy a fizetős autópálya-szakaszt jelző táblát az M0-ás autóúton, az M3-as autópálya lehajtójának közelében 2014. december 31-én. MTI Fotó: Máthé Zoltán)