Több mint 56 ezer forint lesz egy éves országos matrica, de a sima 10 napos is 6300 forintra drágul. Ezek az árak januártól érvényesek, mint ahogy az üzemanyagok megemelt jövedéki adója is jövőre érkezik.
A Fidesz egy 2020-as jogszabályban fektette le, hogy az autópályadíjakat minden év januárjában az előző év augusztusi infláció értékével kell megemelni.
Mivel Magyarországon jelenleg rekordmagas infláció van, nem számíthatnak semmi jóra az autósok: az előzetes várakozások szerint 15 százalékkal fognak emelkedni az árak.
Az autópálya-matricák árai az alábbiak szerint emelkednek:
• 10 napos matrica 5500 Ft ➤ 6325 Ft
• havi matrica 8900 Ft ➤ 10235 Ft
• éves országos matrica 49190 Ft ➤ 56568 Ft
• éves megyei matrica 5720 Ft ➤ 6578 Ft
Hiába várható minden évben a drágulás, attól még fáj az autósoknak – mondta el Szász Péter, a Portfolio.hu szakértője az RTL Híradónak.
Ha azt nézzük, hogy most már egy éves matrica ára majdnem 57 ezer forint, az bizony húsbavágó.
Hozzátette: ha az ember ezt nem szeretné megfizetni, akkor azt sem nagyon olcsó, ha egy hétvégi kiruccanásra több mint 6000 forintot kell kifizetni csak azért, hogy fel tudjon menni egy fizetős útra.
Bevezetik az egynapos matricát, mert muszáj, de magas árral büntetik, aki ilyet vásárol.
A Fidesz-kormány kénytelen-kellelen bevezeti az egynapos autópálya-matricát, mivel erre egy EU-s rendelkezés kötelezi. A Jobbik-Konzervatívok már több éve kezdeményezte ennek a matricatípusnak a bevezetését, de kormány nem hallgatott rájuk, pedig ez lenne az ideális választás rengeteg magyar autósnak.
Orbánék a lehetős legmagasabb árat szabják ki az egynapos matricára:
Szerintem a 10 napos matricához lehető legközelebbi árat kell megállapítani
– mondta Gulyás Gergely a kormányinfón.
Arra hivatkoznak, hogy az új matricával visszaélhetnének a hazánkban autózó külföldiek, de az áremeléssel valójában minden magyar autóst büntetnek. Az egynapos matrica pontos árát egyelőre nem tudni.
És persze azt sem szabad soha elfelejteni, hogy az autópálya-üzemeltetési jogok jelenleg Orbán Viktor gyerekkori barátja, Mészáros Lőrinc és egy másik NER-közeli oligarcha, Szíjj László kezében vannak.
(Címlapkép: Az M1-es és M7-es autópálya fővárosból kivezető szakaszának mindhárom sávjában araszolnak a gépjárművek átmeneti forgalmi akadály miatt. Balra autók sora tart Budapest felé. MTVA/Jászai Csaba)