Magyarországon az autóállomány átlagéletkora jelenleg 14 év – ami rettenetesen rossz –, és ez tovább romlik. Sok magyar pedig még azt sem engedheti meg magának, hogy ilyen öreg autója legyen. Pedig a Jobbik-Konzervatívok szerint az autózás nem "luxus", hanem eszköz a megélhetéshez. Azoknak is, akik autóval dolgoznak, illetve azoknak, akik autóval kénytelenek utazni a munkahelyükre – különösen vidéken.
A Jobbik-Konzervatívok ezért javaslatot nyújtott be az autósokért:
• Új autó esetén 10 millió forintos bruttó vételárig az állam engedje el az áfát.
• Öreg, korszerűtlen használt autók esetén az állam adjon az autóért egy 2,5 millió forintos utalványt, amivel hivatalos kereskedőknél újabb autót vásárolhatnak.
• A szervizköltségeket 100 ezer forint erejéig tegyék elszámolhatóvá a személyi jövedelemadóból.
Egy átlag magyar nemhogy új autót, de egy újabb használt autót is alig tud venni. Mi ezen szeretnénk változtatni.
– mondta el Schwarcz-Kiefer Patrik az ötlet egyik gazdája.
A javaslat benyújtója Brenner Koloman, a párt frakcióvezető-helyettese. Szerinte közvetlen vagy közvetett módon minden magyar család része az autós társadalomnak. Hozzátette: a 21. században, különösen a vidéki kistelepüléseken az autózás nem döntés kérdése, hanem létszükséglet. Az életmódbaloldal által az autósokkal szemben folytatott osztályharc egy mindenki számára vesztes, "nulla végösszegű" játszma – emelte ki a konzervatív politikus.
Nem egymással szemben kellene kijátszani az autósokat, a kerékpárosokat, a tömegközlekedőke és a gyalogosokat, hogy aztán az, aki nyer az lefesthesse az úttest azon szakaszát, ami az övé.
Brenner Koloman szerint ehelyett a magyar polgárok felelősségére kell bízni, hogy autózni akarnak-e, mert ha egy olyan faluban élnek, ahol naponta két busz jár, akkor természetes, hogy szükségük van autóra. Budapest belvárosában pedig tömegközlekedéssel, biciklivel gyorsabban oda fog érni, mint autóval.
Szerinte a rendszerváltás óta kivétel nélkül mindegyik kormány csak sarcolásra használta az autós társadalmat, mert egy nagyon könnyen adóztatható réteget képviselnek. A Jobbik-Konzervatívok határozati javaslata pont ezért született meg, hogy végre ne legyen luxus az autózás.
(Címlapkép: Egy személyautót tisztogat egy kereskedő a Fővárosi Autópiacon, a XIX. kerületi Nagykőrösi úton 2013. szeptember 7-én. MTI/Kovács Tamás)