Jobbik-Konzervatívok: nem szabad osztályharcos szemlélettel kezelni az autózást

Jobbik-Konzervatívok: nem szabad osztályharcos szemlélettel kezelni az autózást

Az ellenzéki párt szerint az autózás nem lehet luxus, és nem szabad ideológiai kérdést csinálni belőle, hiszen sokaknak, különösen vidéken, ez létszükséglet. Ezért új és használt autó vásárlását támogató javaslatot nyújtottak be.

Magyarországon az autóállomány átlagéletkora jelenleg 14 év – ami rettenetesen rossz –, és ez tovább romlik. Sok magyar pedig még azt sem engedheti meg magának, hogy ilyen öreg autója legyen. Pedig a Jobbik-Konzervatívok szerint az autózás nem "luxus", hanem eszköz a megélhetéshez. Azoknak is, akik autóval dolgoznak, illetve azoknak, akik autóval kénytelenek utazni a munkahelyükre – különösen vidéken.

A Jobbik-Konzervatívok ezért javaslatot nyújtott be az autósokért:

• Új autó esetén 10 millió forintos bruttó vételárig az állam engedje el az áfát.

• Öreg, korszerűtlen használt autók esetén az állam adjon az autóért egy 2,5 millió forintos utalványt, amivel hivatalos kereskedőknél újabb autót vásárolhatnak.

• A szervizköltségeket 100 ezer forint erejéig tegyék elszámolhatóvá a személyi jövedelemadóból.

Egy átlag magyar nemhogy új autót, de egy újabb használt autót is alig tud venni. Mi ezen szeretnénk változtatni.

– mondta el Schwarcz-Kiefer Patrik az ötlet egyik gazdája.

A javaslat benyújtója Brenner Koloman, a párt frakcióvezető-helyettese. Szerinte közvetlen vagy közvetett módon minden magyar család része az autós társadalomnak. Hozzátette: a 21. században, különösen a vidéki kistelepüléseken az autózás nem döntés kérdése, hanem létszükséglet. Az életmódbaloldal által az autósokkal szemben folytatott osztályharc egy mindenki számára vesztes, "nulla végösszegű" játszma – emelte ki a konzervatív politikus.

Nem egymással szemben kellene kijátszani az autósokat, a kerékpárosokat, a tömegközlekedőke és a gyalogosokat, hogy aztán az, aki nyer az lefesthesse az úttest azon szakaszát, ami az övé.

Brenner Koloman szerint ehelyett a magyar polgárok felelősségére kell bízni, hogy autózni akarnak-e, mert ha egy olyan faluban élnek, ahol naponta két busz jár, akkor természetes, hogy szükségük van autóra. Budapest belvárosában pedig tömegközlekedéssel, biciklivel gyorsabban oda fog érni, mint autóval.

Szerinte a rendszerváltás óta kivétel nélkül mindegyik kormány csak sarcolásra használta az autós társadalmat, mert egy nagyon könnyen adóztatható réteget képviselnek. A Jobbik-Konzervatívok határozati javaslata pont ezért született meg, hogy végre ne legyen luxus az autózás.

(Címlapkép: Egy személyautót tisztogat egy kereskedő a Fővárosi Autópiacon, a XIX. kerületi Nagykőrösi úton 2013. szeptember 7-én. MTI/Kovács Tamás)