A dél-koreai tulajdonú SK On Hungary Kft. újabb üzemet létesítésére kapott engedélyt Iváncsán, közvetlenül az akkumulátorgyár mellett – írta meg az Átlátszó. Az „európai validációs üzem” nevű létesítményben a tervek szerint évente 124 ezer akkucella és -modul biztonsági tesztelését, majd megsemmisítését fogják végezni – számolt be a lap. Hozzátették: a gyár építéséhez a magyar hatóságok nem kérnek környezethasználati és katasztrófavédelmi engedélyeket.
Folytatódik az erőszakos iparosítás: ahogy a Rákosi-korszakban „a vas-és acél országa” voltunk, úgy leszünk most „a kínai és dél-koreai akkumulátorgyárak országa”.
A lap újságírói szinte semmilyen érdemi információt nem találtak a létesítményről, csak a kormányhivatal honlapját böngészve akadtak rá az engedélyezési eljárás dokumentumaira. Arra lehet számítani, hogy a tesztelő- és hulladékmegsemmisítőüzem megépülése további zajjal és légszennyezéssel fogja terhelni a környéket, pedig a falu lakói már a nyár óta működő akkumulátorgyár zaját is elviselhetetlennek érzik.
Az újabb akkumulátorüzem egyértelműen nem a dél-koreai cég már meglévő akkugyárának része, hanem egy önálló létesítmény. Ennek ellenére ez is megkapta a kormánytól a „nemzetgazdasági szempontból kiemelt beruházás” státuszt, így gyakorlatilag szinte érinthetetlenek. A Fidesz jogi csodafegyvere általában akkor kerül bevetésre, ha Orbánék érdekeit szolgáló beruházásról van szó.
Nem csak zajt, de akkumulátorhulladékot is hozhat Iváncsára az új üzem. Ráadásul egész Európából küldenek majd tesztelendő akkumulátorokat.
A tervezett létesítményben „cellák és modulok biztonsági és megbízhatósági bevizsgálását” fogják végezni — olvasható az európai validációs központ (Global Validation Center) engedélyezéséhez a Generisk Kft. által készített vizsgálati anyagban. A dokumentumból az is kiderül, hogy a megrendelőpk várhatóan „a teszt példányok teszt utáni megsemmisítését fogják kérni”, tehát az üzem gyakorlatilag hulladékfeldolgozóként is fog működni az azzal együtt járó balesetveszéllyel és veszélyes hulladékkal együtt. Ráadásul az iváncsai üzem nem csak a szomszédos gyárból, hanem egész Európából fogadhat majd bevizsgálásra akkucellákat és -modulokat – mutatott rá az Átlátszó cikke.
A lap azt is kiemelte, hogy Se környezethasználati, se katasztrófavédelmi eljárás nem volt. A tesztelés során magasról leejtik, átszúrják, roncsolják, hősokknak és légnyomás-próbának teszik ki az évente körülbelül 124 ezer akkumulátorcellát, aztán pedig az összeset megsemmisítik. A folyamat végén mintegy 4000 tonna veszélyes hulladékot kell elszállítani, amit a tervek szerint Éltex Kft. fog elvégezni.
Az új akkumulátorüzemet engedélyező magyar hatóságok nem tartották szükségesnek, hogy részletes környezeti hatásvizsgálatot és katasztrófavédelmi eljárást folytassanak le, pedig a már meglévő akkugyárral együtt összeadódik a zaj- és légszennyezés.
Dél-Koreában nem menne át ez a terv, ott sokkal jobban ügyelnek a biztonságra.
Az akkutesztelés és -megsemmisítés nyilvánvalóan veszélyes üzemnek minősül. Ennek ellenére szóba sem került, hogy katasztrófavédelmi engedélyekre lenne szükség. Az SK egy Dél-Koreában épülő hasonló üzeméről ezt írta a cég: „Az egész épület – néhány irodahelyiség kivételével – robbanásálló kialakítással készült, hogy elkerüljük a tűzpróbák okozta károkat.” Robbanásveszélyre és egyéb felmerülő vészhelyzetre pedig nyilván az Iváncsán létesítendő üzemben lehet számítani.
Már Magyarországon is előfordult, hogy emberek haltak meg egy akkumulátorfeldolgozóban. Az üzem katasztrófavédelmi engedélyét visszavonták, de a gyárat nem zárták be.
(Címlapkép: Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminisztert fogadja Park Dzsin dél-koreai külügyminiszter Szöulban 2022. december 20-án. MTI/EPA/YNA)