Orbánék terveit is keresztülhúzhatja, ha az EU extra vámokat vet ki a kínai elektromos autókra

Orbánék terveit is keresztülhúzhatja, ha az EU extra vámokat vet ki a kínai elektromos autókra

Az Egyesült Államok 102,5 százalékos büntetővámmal sújthatja a kínai autókat, így Európára ömölhet a felesleges készlet. Két hét múlva derül ki, hogy az Unió is protekcionista vámmal védi-e a piacait. Ha igen, bajba kerülhetnek a magyarországi akkumulátor- és autógyárak is.

Két héten belül bejelentheti az EU, hogy extra vámokat vet ki a kínai elektromos autókra – írta meg a Politicho cikke alapján a hvg.hu. Egyre kevésbé valószínű, hogy a német autóipari lobbi elég támogatót össze tud gyűjteni, hogy megakadályozz az EU–Kína autós vámháborút.

30-70 százalékos extra vámmal sújthatják a kínai elektromos autókat.

Július elejére meglesz annak a vizsgálatnak az eredménye, amelyben azt nézték meg, kapnak-e a kínai gyártók pártállami támogatást azért, hogy az olcsó árakkal letarolhassák az európai piacokat. Az érintetteket már négy héttel korábban értesíteni kell.

A cikk szerint Olaf Scholz német kancellár és más német gazdasági szereplők sem tudják elérni terv blokkolását, pedig a német autóipar rosszul járhat egy ilyen döntéssel, mivel akár a kínaiak is büntetővámokat vetnének ki az európai autókra.

Ahhoz, hogy egy a kereskedelmi szabályozásra vonatkozó EU-s döntést megakadályozzanak, minősített többségre, azaz minimum 15 tagállam szavazatára van szükség úgy, hogy ezek az Unió lakosságának legalább 65 százalékát képviseljék. Ez nem valószínű, hogy össze fog jönni.

A magyar kormány a kínaiak mellett áll a kérdésben, hiszen az extra vámok fenyegetik Orbánék akkumulátorgyárait is.

A Fidesz-kormány hangosan bírálja a büntetővám kivetése érdekében tett lépéseket. Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter azt mondta, hogy a protekcionizmus, a büntetővám kérdéskörét butaságnak tartják a kabineten belül – írta meg a Portfolio. Véget vethet Orbánék akkumulátor-nagyhatalmi álmainak, ha bírságot, valamint pótvámot szabhatnának ki a BYD autógyárára vagy épp az akkumulátorgyárakra.

Amerika betart a kínai autógyártóknak: ránk ömölhet a felesleges készlet.

Joe Biden is átvette elődje, Donald Trump protekcionista álláspontját. Az amerikai elnök múlt héten jelentette be, hogy az Egyesült Államokba importált kínai elektromos autókra az eddigi 27,5 helyett 102,5 százalékos vámot fognak kivetni. Ezzel tulajdonképpen kitiltják Amerikából a kínai autókat, amelyeket más piacra nem, csak az Európai Unióbaba tudnák átirányítani.

(Címlapkép: A Miniszterelnöki Sajtóiroda által közreadott képen Orbán Viktor miniszterelnök (b) és Vang Csuan-fu, a világ legnagyobb elektromosautó-gyártó cége, a kínai BYD alapító-elnöke (j) a BYD autógyárban, a dél-kínai Sencsenben 2023. október 19-én. MTI/Miniszterelnöki Sajtóiroda/Fischer Zoltán)