Miután még nem született bérfejlesztési ajánlat jövő évre,
a Szolidaritás Autóbusz-közlekedési Szakszervezet (SZAKSZ) advent második vasárnapjára, december 10-ére, illetve december 11-ére munkabeszüntetést hirdetett a Volánbusznál
- számolt be a 24.hu.
Mint írják, a vállalatnál működő közel húsz érdekképviseletből eddig egyik sem jelezte csatlakozási szándékát a munkabeszüntetéshez. Az egyébként mintegy 1000 fős sofőrhiánnyal küzdő Volánbusz közlése szerint a sztrájk tervezett ideje alatt biztosítja az elégséges szolgáltatásokat, a várhatóan nem közlekedő járatok listája honlapjukon érhető el.
Bár a Volánbusz indokolatlannak tartja a sztrájkot, azt írják, a társaság haladéktalanul megkezdte rá a felkészülést. A még elégséges szolgáltatásnak megfelelő menetrendet a személyszállítási törvényben előírt határidőn belül, két nappal a munkabeszüntetés megkezdése előtt nyilvánosságra hozta. Az elégséges szolgáltatás keretében az első nap a járatok 80, a második nap pedig az 55 százaléka közlekedni fog - fogalmaznak.
Mindez ez azt jelenti, hogy
a Volánbusz a két nap során összesen mintegy 23 ezer kieső járattal tervez országszerte.
Amennyiben az adott járatok közül az érintett autóbusz-vezetők nem csatlakoznak a munkabeszüntetéshez és felveszik a munkát, akkor még több járat közlekedik majd menetrend szerint. A Volán oldalán található részletes tájékoztatásban megtalálható, hogy
A lap arról is ír, azért döntött a sztrájk mellett a Szolidaritás Autóbusz-közlekedési Szakszervezet, mert a 25 százalékos bérfejlesztési igényükre a tulajdonos Volánbusz felhatalmazás hiányában nem tudott ajánlatot tenni november 24-én. Dobi István szakszervezeti elnök csütörtök esti Facebook posztjában azt írta, a legnagyobb karácsonyi ajándék számára az lenne, ha a december 10-11-re meghirdetett sztrájk során több mint 20 000 járat nem indulna el, amivel megmutatnák a döntéshozóknak, hogy a Volán szakmában dolgozókkal a jövőben számolniuk kell.
Mint arról beszámoltunk, egyre nehezebben tudják fenntartani magukat a közlekedési társaságok, miután csökkentek a jegyárbevételeik, ezért nemrégiben csaknem 90 milliárd forint többletforrást kért Lázár János építési és közlekedési miniszter a MÁV-Start, a MÁV, a GYSEV és a Volánbusz közszolgáltatási szerződés keretében végzett feladatainak utólagos finanszírozására.
Ander Balázs, a Jobbik-Konzervatívok képviselője néhány héttel ezelőtt az Országgyűlésben arról beszélt, hogy ideje lenne már normálisan megfizetni a MÁV és a Volánbusz dolgozóit. Az ellenzéki politikus szerint, ha nem emelnek a béreken, akkor sokan a lábukkal fognak szavazni, a kormány pedig ázsiai migránsmunkásokkal helyettesíti a távozó magyar munkavállalókat.
(Címlapkép: Credobus Inovell 12 típusú autóbuszok a Volánbusz Zrt. győri rendezvényén 2022. október 26-án. MTI/Krizsán Csaba)