Mintegy 580 milliárd forint értékű beruházással Nyíregyházán építi fel első európai üzemét a világ egyik legnagyobb akkumulátorgyártója, a kínai Sunwoda, és ennek nyomán több ezer új munkahely jön létre – jelentette be Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter csütörtökön Budapesten.
A fideszes miniszter arról számolt be, hogy a világ tíz legnagyobb akkumulátorgyártója közé tartozó vállalat Magyarországon hozza létre az első európai üzemét, amit a kontinens autóipara felől érkező növekvő kereslettel indokoltak.
Összesen 580 milliárdos lesz a beruházás, amihez még nem tudni, mennyi állami támogatást kapnak. 1000 új munkahelyet ígérnek, de csak később derül ki, mennyi lesz ebből a magyar, és mennyi az import vendégmunkás.
A cég az első ütemben 93 milliárd forintos beruházást hirdetett meg, de a projekt értéke a többi építési szakasszal, hosszú távon el fogja érni az 580 milliárd forintot, s így több ezer munkahelyet teremt majd Nyíregyházán - közölte.
"Ez az idei évben bejelentett legnagyobb beruházás eddig. Ez a harmadik olyan beruházás idén, amely egymilliárd euró fölötti értéket képvisel, és ezzel már biztossá válik azon vállalásunk teljesíthetősége, miszerint a tavalyi beruházási rekordot idén nemcsak meghaladjuk, hanem meg is duplázzuk" – büszkélkedett el Szijjártó az egyre másra bejelentett kínai üzemekkel.
Ismét egy hatalmas energia- és vízigényű érkezik egy nem kifejezetten energia- és vízgazdag területre, de Szijjártó mindenkit megnyugtat.
Szijjártó Péter úgy hiszi, hogy a Sunwoda számára a környezetvédelem kiemelten fontos, a gyár teljes vízigényének 90 százalékát tisztított szennyvízből fogják biztosítani, és pusztán kézmosási, ivási és egyéb hasonló célokból fognak ivóvizet felhasználni, ráadásul szennyvíz-előkezelőt is építenek.
Ezek szerint itt jobban be fogják tartani a környezetvédelmi és munkabiztonsági szabályokat, mint a gödi Samsungnál, ahol 39 esetben több mint 100 millió forint bírságot szabtak ki emiatt.
A lakosság továbbra sem telepíthet napelemeket, de azt állítják, hogy az évi akár többezer gigawattóra igényű gyárat majd napelemekkel látják el.
A cég napelemparkot is telepíteni fog, és így alapvetően megújuló energiával biztosítják majd az üzem működését, ami elősegíti, hogy Magyarország továbbra is azon kevés ország között lehessen, amelyek a károsanyag-kibocsátásuk csökkentése mellett tudják növelni a gazdasági teljesítményüket. Mi több, a gyár csatlakozni fog az önkormányzati monitoring rendszerhez a levegő-, talaj- és vízszennyeződések megelőzésének garantálása érdekében - sorolta.
"A vállalat nemhogy csak azt vállalja, hogy betartja a magyarországi, egyébként európai összevetésben is rendkívül szigorú előírásokat, hanem azt is, hogy még szigorúbb feltételeket szab" – állította a miniszter. Na majd figyeljünk...
Szijjártó Péter hangsúlyozta, hogy ezzel a világ tíz legnagyobb elektromos akkumulátorgyártója közül már öt jelen lesz hazánkban.
A fideszes miniszter bejelentésében már előre támadta azokat, akik szerint ezek az akkumulátorgyárak csak alacsony hozzádott értékű, összeszerelő üzemek, amik túlságosan megterhelik a vízkészletet, veszélyeztetik a környezetet, az alacsony bérezés miatt pedig első sorban nem magyaroknak, hanem távol-keleti vendégmunkásoknak adnak munkát:
"Itt tenném fel a kérdést azoknak, akik az ilyen beruházások ellen érvelnek, hogy komolyan gondolják-e azt, hogy ezeket a beruházásokat más európai országba kellett volna elvinni? Komolyan gondolják-e azt, hogy nekünk, magyaroknak az lenne az érdekünk, hogy ezek a modern technológiával működő, a gazdaság növekedését hosszú távon biztosító gyárak, amelyek több ezer embernek adnak munkát, valóban más országok területén jöjjenek létre, és más országok húzzanak belőlük hasznot?" – magyarázkodott.
Szijjártó Péter szerint a nyugat vesztes, a kommunista Kína pedig győztes.
Továbbá úgy vélekedett, hogy ez a projekt is bizonyítja a keleti nyitás sikerét, ugyanis 2019 óta rendre ázsiai országból érkezik évente a legtöbb beruházás Magyarországra, így tavaly és a számok tükrében minden bizonnyal idén is Kínából.
Szijjártó Péter érintette az elmúlt évek rendkívüli nehézségeit is, felidézve, hogy az utóbbi időszakban kétszer is teljesen a feje tetejére állt a világgazdaság, s szavai szerint ennek nyomán "minden eddiginél élesebben különül el innentől kezdve a győztesek és a vesztesek kategóriája".
Majd aláhúzta: kétségtelenül az elektromos autóipar nagy gyárépítései fogják meghatározni, hogy hol lesz gazdasági növekedés és hol nem, ráadásul ez nem csupán gazdasági, hanem környezetvédelmi ügy is, mivel a közlekedési szektor adja jelenleg a globális károsanyag-kibocsátás 14 százalékát.
Agyrém: a fideszes miniszter arra célozgatott, hogy aki itthon az akkumulátorgyárak ellen érvel, az más országok bérence.
Arról számolt be, hogy ezért óriási harc zajlik ezen beruházásokért, és egyes országok "tisztességtelen eszközöket" is bevetnek, például felbérelnek másokat, hogy "megtévesszék az embereket", vagy hogy "kihasználják az emberek újtól való félelmét".
Tavaly világszerte tízmillió elektromos autót adtak el, ami az értékesítés 14 százalékát teszi ki, majd az idei első negyedévben 25 százalékos növekedést jegyeztek fel, és valószínűleg exponenciális növekedés előtt áll az ágazat – tudatta, de nem tette hozzá, hogy a profit nagy rézét az autókat gyártó, nagy hozzáadott értékű gyárakat üzemeltető multik fölözték le.
(Címlapkép: A Külgazdasági és Külügyminisztérium (KKM) által közreadott képen Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter beszédet mond a kínai-magyar üzleti megállapodások aláírása előtt Pekingben 2019. április 26-án. MTI/KKM/Mitko Sztojcsev)